tisdag 16 mars 2010

"Tja, hon är ju inte så bra på att läsa"

Åh förresten, vi hade ju utvecklingssamtal för the little girl idag. Där hon går har de fått något formulär från kommunen som de ska använda vid utvecklingssamtalen, vilket gör att man i princip inte får veta någonting om hur hon har det, hur de ser på henne, hur hon trivs, vad hon gör etc.

Det vi sitter och går igenom är istället  frågor av typen "vilka egenskaper hos barnet kan förskolan i samarbete med hemmet utveckla?" eller "vilka mål ska barnet arbeta mot tillsammans med pedagogerna", sedan skrivs svaren på detta ner, föräldrar och pedagog skriver på och så ett halvår senare följer man upp. Vilket innebär att vi idag satt och hörde på när de berättade att hon har blivit bättre på att "freda leken", något som pedagogerna har hjälpt henne med. Hon har "arbetat med att interagera mer verbalt även med de andra barnen" och so forth. Första gången vi hade ett sånt här samtal var hon ett år. Ni kan fatta nivån på svaren då.

Alltså, det här är vad jag vill få ut av ett utvecklingssamtal: lite om vad barnet gör, lite om hur barnet trivs, lite om hur pedagogerna ser på vårt barn, hur utvecklas hon, vilka är hennes styrkor, vilka är hennes svagheter, vilka leker hon med, blir det bråk ibland, vad tycker hon mest om att göra?

Pedagogik i all ära, jag är den första att hurra när förskolor blir mer pedagogiska. Men någonstans känns det som att ett utvecklingssamtal för en 2.5-åring kanske inte behöver vara mer krångligt och uppstyltat än ett lönesamtal för en vuxen människa.

5 kommentarer:

  1. Fast det är inte så kul heller när pedagogen har en inställning till utvecklingssamtal att det är rätt onödigt för tvååringar...

    SvaraRadera
  2. Nej det är självklart inte kul det heller. Men som det är nu får vi knappt veta något om hur hon har det, hur de ser på henne eller så. Vi får bara veta hur de väljer att jobba med det vi kanske tycker att de kan tänka på. Det blir helt bakvänt.

    Absolut inte pedagogernas fel dock, de har fått de här riktlinjerna från kommunerna och är väl inte så förtjusta i det själva.

    SvaraRadera
  3. man kan fråga det man vill veta? ses ju varje dag.

    SvaraRadera
  4. Den här typen av formulär dras vi med i skolan också. Varken vi eller föräldrarna fattar hur de ska tolkas och man kommer aldrig fram till det föräldrarna verkligen vill veta.

    Antagligen känner sig personalen på er förskola lika frustrerade...

    SvaraRadera
  5. Pedagogen på sonens förskola hade ett sånt formulär med sig men sa att hon har nog med erfarenhet för att strunta i det. Hon berättade istället vad han svarat när hon intervjuade honom häromdagen och sedan berättade hon rätt utförligt hur de uppfattar att han utvecklats sedan vi hade utvecklingssamtal senast. Fick en fin bild av hur han fungerar på förskolan och hur de uppfattar honom.

    SvaraRadera