onsdag 10 september 2014

Powerballadernas män - en minikort analys

På senare tid har jag lyssnat en hel del på gamla powerballader som jag älskade på 90-talet. Som vuxen lyssnar jag lite mer kritiskt på texterna och som vanligt ba: män, SKÄRP ER?

När jag var liten var en av mina absoluta favoritlåtar "the actor" av det danska bandet "Michael learns to rock" (?!). Här är texten:

He takes you out and he
Takes you up
'cause he can show you so much

I go to bed and tomorrow again
There's a lot of work to be done

He gives you gold and
He'll promise you
The whole world will be yours
I just can tell you I love you so
Even though my odds are low

Chorus:
I'm not an actor I'm not a star
And I don't even have my own car
But I'm hoping so much you'll stay
That you will love me anyway

The dirty games and the
Neonshows
This is the world he knows
Watching the stars satisfies my soul
Thinking of him makes me feel so cold

The fancy cars and the
Restaurants
You're just so fond of the man
Sometimes I wonder if you are blind
Can't you see, he's got dirt on his mind


Och ja, i början tänker man ju att det låter bra. Han är en sån fin och känslig man. Men sen när man lyssnar lite så börjar ju kvinnoföraktet drypa fram. Hela poängen i sången är: JAG är ju en snäll kille! Varför hänger du med honom, hur ytlig är du egentligen? Jag är en god vänstersnubbe som nöjer mig med att titta på stjärnorna, men du din ytliga lättimponerade kvinna blir impad av att bli bjuden på restaurang? Fattar du inte att han bara vill knulla? JAG ÄR SNÄLL KILLE VÄLJ MIG!

Kanske ej är din brist på bil som är problemet utan att du föraktar en tjej för att hon kanske väljer en annan snubbe över dig?

En annan av deras låtar som jag älskade var denna. Den tycker jag är värd att vi tittar lite närmre på bit för bit.


After some time I've finally made up my mind
She is the girl and I really want to make her mine

( 1 - bra av dig att äntligen insett att DU äntligen bestämt dig. 2 - alltså hon är sin egen dude?)

I'm searching everywhere to find her again
To tell her I love her and I'm sorry 'bout the things I've done

( För när HAN äntligen kommit till insikt om vem han vill ha måste han genast se till att hon accepterar att den här gången kommer allt bli bra, den här gången är annorlunda osv.)


I find her standing in front of the church
The only place in town where I didn't search
She looks so happy in her wedding dress
But she's crying while she's saying this
Boy, I've missed your kisses all the time
But this is twenty-five minutes too late

(Stilla fråga: hade hon alltså lämnat sin man vid altaret om denna douche dykt upp bara en halvtimme tidigare? Dåligt beslut.)


Though you traveled so far
Boy, I'm sorry you are twenty-five minutes too late

(Vet inte hur långt han hade rest eftersom han enbart hade letat i stan förutom i kyrkan??)

Against the wind I'm going home again
Wishing me back to the time
When we were more than friends

(Tiden då du betedde dig som ett svin, sårade henne och till slut lämnade henne oviss om hur du kände? Mysiga minnen.)


Out in the streets
Places where hungry hearts have nothing to eat
Inside my head
Still I can hear the words she said

(What? Just, what??)


Just det! Jag var ju ett fan av GES också på den tiden. Det är jag ju fortfarande, men deras texter håller ju inte direkt längre, om man säger så. Alltså jag tycker inte att man ska snacka skit om ett musikunder som gav oss en skiva fullproppad med hits, men deras kvinnosyn var väl... b, som man sa på 90-talet. Som en hel låt som även den handlar om att skuldbelägga en kvinna för att hon inte faller för rätt kille, dvs den snälla killen.

Jag orkar inte klistra in hela låten, utan tar de delar som verkligen skriker "ÖH FRIENDZONE SÅ JÄVLA TASKIGT DUE!".

"När du hade mist en vän
Fick jag dig att le igen
Men ingen enda tår
Under alla år
Var för min skull

Det är konstigt att du inte förstår
Vad som är allra bäst för dig
Se på himlen det är den du får
Så varför irrar du omkring?
Du har mitt nummer bara ring
Leta där du bor och hitta mig"

Alltså, "vad som är allra bäst för dig"? Antagligen att springa långt i helvete bort från någon som vet vad som är "allra bäst" för en tjej om det innebär att bli ihop med just honom.

Sen har ju GES en hel låt som handlar om slutshaming också. Eller nja, alltså den handlar ju om otrohet men slutshameandet är så närvarande att det knappt går att skilja de tu åt.

"Och du sa du ville ha dig lite frihet
Klara dig helt själv på egen hand
Och jag var dum som gick på't
Så du mönsta' på en båt
Och knullade dig ner till Amsterdam

Du sa du måste gå, du sa du måste sticka
Har aldrig gråtit'så, min lilla flicka
Men sen jag hört hur många du förfört
Jag gråter inte mer, jag gråter inte mer

Jag träffade en man som klev av tåget
Som campat sig ett år Europa runt
Han sa att i varje tält, låg en karl du hade fällt
Det låter varken vettigt eller sunt"



Orkar inte säga något om detta mer än: vuxen man som upprepade gånger kallar sin tjej för "min lilla flicka" förtjänar att bli lämnad.

Aja, det var väl allt. Sidenote: vad sysslar Celine Dion och hennes snubbe med i "It's all coming back to me now?".



1 kommentar:

  1. Åh TACK för detta!! Lyssnade på exakt samma artister ovh nu ser jag ju låtarna på ett annats sätt.. Orka. (Ska ändå spela lite MLTR till frukosten tror jah, värma upp stämbanden)

    SvaraRadera