onsdag 30 november 2016

Naomi Abramowicz ska inte säga åt andra hur de ska känna.

Igår läste jag en ledare hos Expressen (vill ej länka pga klick, leta reda på den själva vid behov) av ovan nämnda skribent, där hon ondgjorde sig över UR-programmet Melanin. Nota bene att jag inte har sett programmet hon talar om, jag kommenterar här enbart hennes ledare. I den skriver hon saker som:

"Utgångspunkten i Melanin tycks vara att det finns en naturlig motsättning mellan vita och svarta. Hela samhället genomsyras av hat och vita kan aldrig förstå hur det är att vara svart. Vita är generellt sett fördomsfulla, okunniga och i värsta fall – illvilliga."

"Om jag velat hade jag själv kunnat känna mig kränkt och hatad på heltid. Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan "var kommer du ifrån – egentligen?". Med ett konstigt namn, kritvit hy, mörkt hår och mörka ögon blir det lätt så. Visst, frågan kan bli tröttsam efter ett tag. Men den är sällan ett uttryck för hat eller rasism. Tvärtom, den är ett tecken på nyfikenhet."

"Lyckligtvis fanns inte begreppet "rasifierad" när jag växte upp. Jag var helt omedveten om begrepp som "mikroaggressioner". Tur var väl det. Mina föräldrar lärde mig i stället att vara stolt, inte snarstucken. Att tillhöra en minoritet innebär att man får vara pedagogisk; förklara och bokstavera – prata långsamt och undervisa.

Det innebär inte att jag har sluppit rasism. Den som tvivlar på att det finns antisemitism i Sverige kan gärna få kika i min mejlkorg.


Hat är något som de flesta minoriteter utsätts för, i någon utsträckning. Alldeles säkert mer så för svarta. Men det är inte sunt att lära ungdomar att tolka in rasism i varenda fråga, i varje kommentar. Och tyvärr är det precis vad Melanin och utbildningsradion gör."

Istället för att direkt bemöta det här märkliga utbrottet tänkte jag börja med en parallell. Nämligen denna: de allra flesta kvinnor jag känner är helt eniga om att män omöjligt kan förstå hur det är att vara kvinna. Om man till exempel pratar om att bli utsatt för tafsande på krogen kan man vara säker på att det dyker upp en man som säger "ja men vaddå, tjejer slår mig på rumpan hela tiden och jag blir inte kränkt". Eller "men ta det som en komplimang vettja!".

Detta kan de säga eftersom de inte har växt upp med att vara utsatta för sånt här sedan lågstadiet. De har inte en historia av att inte äga sina kroppar. De förstår inte hur det är att alltid behöva värja sig. De kan inte relatera till rädslan som kan uppstå när man inte vet vad som händer om man säger ifrån på skarpen till någon som tafsar - eller vad som händer om man inte gör det. De har inte bakgrunden och kan därför avfärda det som "kul grej" eller "inte så farligt". Men de flesta kvinnor håller med mig om att det är mer än så. Och att männen inte förstår det.

Men så kommer frågan om "ras" eller härkomst, och helt plötsligt har den här förståelsen försvunnit helt och hållet? När vi nyss var ense om att "de" kan inte förstå eftersom de inte är utsatta, är det tydligen nu helt omöjligt för oss att förstå att vi nu är de andra. Det är vi som inte förstår, det är vi som inte är utsatta och har en historia bakom.

Så visst, för mig är frågan "var kommer du ifrån" dels något som sällan ställs, dels så vet jag att det handlar om "är du från Örebro från början" och inget annat. Det finns ingen historia av att få höra "åk hem dit du kommer ifrån", det är inte en fråga som ytterligare bidrar till att tydliggöra skillnaden mellan "mig" och de som "på riktigt" hör hemma här.

Och om någon vill känna på mitt hår för att de tycker att det är "såå häftigt", så är det inte sammankopplat med en syn på min sorts hår som djuriskt, vilt, farligt, fult. Jag kommer inte från en lång rad av kvinnor som har behövt platta, rakpermanenta, fläta håret eller ha peruk för att det ska se tillräckligt "vitt" ut. Jag har inte några negativa konnotationer kopplat till mitt hår. Det är bara hår för mig, så nej - klart jag inte skulle reagera om någon frågade om de fick känna på mitt hennafärgade fjös.

Men så är inte heller jag, eller Naomi Abramowicz, målgruppen för detta program heller? Det må vara en oskyldig och välmenad fråga för den som ställer den, men det betyder inte att att den inte kan vara opassande ändå. Vari ligger problemet att uppmärksamma det? Tja, tydligen lär man sig att bli kränkt enligt Abramowicz. Och att alla vita är dumma, vilket jag starkt misstänker är hennes ytterst subjektiva tolkning av programmet.

Men ändå, vita är nog faktiskt generellt fördomsfulla och okunniga och i värsta fall illvilliga? Det är väl ingen nyhet att samhället genomsyras av rasism? Vad ska bli bättre av att vi ignorerar det? Ingen blir sårad, kränkt eller utsatt för rasism om vi inte påpekar det? Tillåt mig tvivla.

Abramowicz föräldrar lärde henne att vara stolt över den hon är. Gott så. Men vad är det som säger att oviljan att fortsätta att acceptera andras okunnighet, fördomsfullhet och dumma frågor är något annat än stolthet? Jag, som vit och därför en utomstående betraktare, uppfattar det tvärtom som stolthet? Att inte kompromissa med sin hudfärg, inte acceptera att ens plats i samhället kommer på bekostnad av att man anpassar sig, förklarar och utbildar. Att kräva att få vara en del av vårt samhälle utan att vara en vandrande encyklopedi för de som vill "lära sig mer", oavsett hur gott deras syfte är.

Jag vet inte, jag kanske ägnar mig åt whitesplaining nu. Men bara för att några kvinnor de facto tar tafsande på krogen som en komplimang betyder det inte att det inte är ett stort problem för de flesta andra. Och bara för att Abramowicz inte tycker att ett program som heter Melanin är bra betyder det inte att det inte kan vara till hjälp för andra. Som, ni vet, faktiskt tillhör programmets målgrupp.


1 kommentar:

  1. Men vaddå inte programmets målgrupp? Rasism berör väl oss alla, oavsett hudfärg? Och eftersom du själv understryker att vita personer inte har dessa erfarenheter av rasism som du själv radar upp, desto viktigare att ta del av andras erfarenheter?

    SvaraRadera