söndag 19 juni 2016

Jobbenkäten alla gör - och så även jag.

Vad ville du bli när du var liten?
Skådespelare. Var helt säker på att jag skulle bli det. Och så författare då. Men främst skådespelare, alltid skådespelare. 

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Tja, skådespelare. 

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Näpp, Samhäll - språk som det hette efter att humanist slutat att existera. 

Vad hade du för betyg?
Bra. Ännu bättre sedan det där med "meritpoäng" infördes och man helt plötsligt fick extra poäng för språk, som jag av förklarliga skäl läst mycket av. G i matte (vidriga ämne), tre vg, resten mvg - även trean i gymnasiet som jag skolkade hela vårterminen pga vad jag nu insett måste varit en av mina första depressioner typ. Det var lätt för mig att plugga. Jag trivs med att plugga. Att hantera vuxenlivet däremot, tror jag skulle få underkänt där. 

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Bästa måste ha varit spanska efter att jag knäckte att spanska är EXAKT som franska, men med andra ord? Tentade av 7 års spanska på tre år, det var så himla lätt efter att ha läst franska sen sexan. Typ som att lära sig 1+1 = 2 igen, men med andra siffror. Om ni förstår? Och tja, som jag skrev ovan: matte är min nemesis. Höll på att få underkänt i Matte B, vidrigt. 

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Ja alltså nu kommer ju min medelklassbakgrund in, men det har aldrig någonsin varit ett alternativ för mig och min syster att inte läsa vidare. Det var lika självklart som gymnasiet. 

Vilket var ditt allra första jobb?
Tja, alltså skådespelare? Fick betalt några hundra för att vara statist när jag var kanske... 8? 9? 10? En Molièrepjäs på Nyköpings teater som jag var med i under några kvällar. Men om vi pratar "riktigt" jobb så var det värdinna på McDonalds: städade, tömde sopor och höll i barnkalas. Jag älskade barn på den tiden. Det känns främmande nu. 

Vad har du mer haft för yrken?
Yrken och yrken, det är väl kanske inte samma sak som att ha jobbat som något? Jag har jobbat på bank i 1.5 år, då stod jag i kassan och gjorde såna ärenden. Var rätt slarvig men charmig, vilket även hjälpte till när jag var servitris några somrar. Glömde beställningar, tappade tallrikar, men log vänt och fick dricks ändå. Sen har jag jobbat som olika varianter av kommunikatör/informatör ihop med andra tjänster samtidigt som nämndsekreterare och utbildningsadministratör. 

När hamnade du i den banan du är i idag?
Jag pluggade till den. Men jag håller ju på att lämna den banan förvisso. 

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Den kom aldrig. Hela jag är ett stort misslyckande. 

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Att skriva. 

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Jag är slarvig, som sagt. Har dåligt minne, vilket ju inte hjälper till. 

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?
Eh... pass? Alltså jag jobbar med kommunikation, det finns ingen sån där "wow vad coolt"-grej att skryta om ifall man inte är så insnöad att man vill typ skryta om sitt intranät och så jävla nördig är jag inte. 

Vad går ditt jobb ut på mest?
Tja, det jobb jag hade, har, lämnar, går ut på att göra affischer, trycksaker, annonser, hemsideuppdateringar, intern kommunikation och sånt. 

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Debattör. Fatta kul det skulle vara att vara nån slags proffstyckare. Eller så skulle jag vilja arbeta på bokförlag. Förutom att vara utgiven författare själv då. 

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Lärare. Alltså jag blir SÅ JÄVLA IRRITERAD när mina barn inte förstår vad jag försöker förklara. Fatta att behöva göra det för ANDRAS jobbiga ungar? Gud, får panik bara av att vara i skolan med mina egna ungar. Eller förskollärare förresten. Det vore ännu värre. Eller att jobba i äldreomsorgen. Jag är en hemsk människa, men jag kan inte jobba med människor tydligen. 

Vad gör du om fem år?
Jag har pluggat klart och arbetar som systemutvecklare. Och så har jag gett ut min jäkla bok, förhoppningsvis. 

Vad gör du när du är 60 år?
Förhoppningsvis något jag inte alls kan förutse nu. Något bra. Något som jag inte har en aning om nu, för livet går inte att planera. 

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Författare. 

Inga kommentarer: