söndag 18 februari 2018

Long time, no see.

Det är inte det att jag inte har tid att blogga, det är mest det att den lilla fritid jag nu har ägnas åt Masters of sex-maraton och att spela 2020 connect på telefonen. Min hjärna är så trött efter nytt jobb-utmaningen den ställs inför att formulera ett långt blogginlägg känns övermäktigt. Jag är mindre fysiskt trött än förväntat (tack elvanse), och mer allmänt "meh" i huvudet.

Jag har ju tidigare liknat programmering vid att lösa korsord och jag tycker att det fortfarande håller. Man sitter där och försöker få in ett ord på sju bokstäver som man bara inte kan FÖRSTÅ vad det ska vara. Så man lägger det och sidan och pillar med några andra ord ett tag och sen så återgår man till det där första och försöker igen. Kanske har det där andra gett några ledtrådar? Ibland ber man om hjälp för att man fastnar  (sorry för detta "man man man", är du skrivlärare får du väl hålla för ögonen för att slippa implodera) men ofta så löser det sig till sist. Och då är det en sån jävla tillfredsställelse. Men jag blir trött efteråt, det blir jag . (Byta från "man" till "jag" mitt i en liknelse? Vojne vojne)

I alla fall: jag älskar denna hjärngympa som mitt jobb är. Två veckor in så trivs jag bra och känner verkligen inte att jag valt fel yrkesbana att skola om mig till. Jag har förstått att många tycker att det är en stor grej, det där att skola om sig mitt i livet? Jag har inte sett det så, jag har mest tänkt rent praktiskt. Jag ville jobba i en bransch där det fanns jobb och pengar och där jag skulle vara efterfrågad. Att jag sen faktiskt råkar gilla, kanske älska, att programmera är en ren bonus. Så jag var inte modig, jag var sniken. Det är inte så jäkla coolt.

KAN JAG PRATA OM NÅT ANNAT ÄN MITT JOBB ELLER? Ja okej, men jag har redan varnat för att jag ej orkar formulera några långa inlägg, så här kommer lite random tankar/grejer i punktform.

- Vårt ena badrum är färdigrenoverat och det är fint kakel och varje gång jag går in där blir jag så lycklig av den rena och skära materiella standardhöjningen att jag blir rädd att jag måste rösta på moderaterna i nästa val? Har bestämt att det badrummet enbart ska ha pudriga pasteller i sig för att matcha det duvblå kaklet på en av väggarna. Ja, jag har färgschema för mitt badrum. Vill seriöst bo i en inredningstidning och tänker icke skämmas för denna ytlighet. Mitt hem är min borg. Kanske måste rösta på kd, nu när jag tänker efter?

- Varför envisas folk med att likställa medelklass med medelinkomsttagare? Inkomst är INTE enda kriteriet för att avgöra klasstillhörighet, och det provocerar mig något enormt när man i debatten (nu främst angående flyg) svepande benämner alla som tjänar över x antal tusen i månaden som "medelklass"? Förlåt, men det mest medelklassiga jag vet är för fan att semestra i svenska skärgården på sommaren och åka skidor på vinter istället för en chartervecka? De jag känner (till) som flyger mest är arbetarklassfamiljer. Visst kan man hävda att min vilja att särskilja "äkta" medelklass från en arbetarklass med bra inkomst härstammar i ett klassföraktbaserat behov att vara "förmer", och att bildningsnivå och kulturellt kapital därför premieras i min klassanalys, men jag tycker ärligt talat att det FÖRVIRRAR när man pratar om den rika medelklassen och den fattiga arbetarklassen som ett faktum, när akademikerlönerna inte direkt is the shit. Herregud, där vi bodde förut satt ju alla tjänstemän i smått fuktskadade hus medan elektrikerna bodde i tvåvåningspalats? Jag säger inte att ekonomi inte är en faktor, jag säger att det inte är den enda faktorn och om man ska basera sin "skarpa" analys om medelklassens problematiska inställning till... allt? Tja, då kanske man kan ha en lite mer utvecklad definition av denna medelklass, för att det på något sätt ska vara relevant. (Gud vad kort det här blev.)

- Är det nån som fortfarande läser här? Det är inte för att gå med håven som jag frågar, utan för att jag (som alla som läst mig länge vet), lider av en panisk rädsla för att vara "patetisk". En gång läste jag nån mening som fastnade, och den löd: "Alla dessa blogginlägg som slutar med en fråga och som har noll kommentarer, finns det något sorgligare?". Och sen dess tänker jag lite att alla tänker så om mig. Det går ju dåligt ihop med att ingen läser här, i mitt huvud, men jag antar att jag är rädd för att folk som ogillar mig ska titta in här ibland och sen hånfullt notera att jag skriver inlägg på inlägg för tomma ögon då kommentarsfältet är tomt. Och herregud, jag är själv usel på att kommentera så det är inte att jag inte förstår. Det är inte heller märkligt om man inte orkar besöka en blogg som sällan uppdateras. Det är bara den där rädslan för att tro att nån vill läsa och så är jag bloggvärldens motsvarighet till kvinnan som tror att hon fortfarande är attraktiv för unga män, varpå de både äcklas och roas av hennes närmanden. (Min rädsla för att bli den kvinnan på riktigt, det är material för ett annat inlägg). Varför folk som ogillar mig skulle läsa min blogg? Eh, det gör man ju? Jag kollar in mitt irritationsobjekts blogg med jämna mellanrum bara för att STÖRA mig. Sen skärmdumpar jag det värsta och skickar till en kompis som också stör sig. Vi är mycket fina människor.

Nu jävlar blev det långt! Skyller på att jag ska skriva matlista och att prokrastinering är min superkraft. Näst efter att överreagera känslomässigt såklart, men det är också ett annat blogginlägg. Om jag orkar, nån gång framöver.




20 kommentarer:

Sara sa...

Hej! Jag läser. :) (Obs, är inte inne en gång i halvtimmen och kollar efter nya inlägg, vilket jag inser att det ser ut som nu haha. Råkade bara ha bra timing idag)

helena@kanske.se sa...

Hej! Bra inlägg! Läser alla (men i min bloggläsare) så kommenterar ca aldrig, men gillar allt!

Sofie sa...

Jag läser också!

Anonym sa...

Läser, följer med feedly så det dyker upp utan att kräva något aktivt av mig.

Anna sa...

Jag läser (via feedly) men det är ju askasst att kommentera i. Bra superkraft förresten! Den har jag med och garanterar ett liv i kaos (storkaos, minikaos, olika).

Anna sa...

Jag läser!! Läser via bloglovin så blir så glad när favoriter som du lägger upp nya inlägg!
Masters of sex är ju så bra. Klämmer Parenthood för andra gången nu och vet inte hur jag ska fylla tomheten och resten av februari nu. Vill bara kolla på serier som den och this is us typ. Vad ska jag se nuuuuu???

Tudorienne sa...

Läser.
Men nu måste jag sitta och fundera lite över det här med Fråga + 0 kommentarer.

Skulle aldrig låta det hända.

Jenny sa...

Jag läser! Har längtat efter ett inlägg! Grattis till nya jobbet, så härligt att du trivs! Vill ibland omskola mig, men har ingen aning om till vad...

Maria sa...

Läser! Skulle krävas väääldigt långt uppehåll för att jag skulle plocka bort dig från läslistan. Heja med nya jobbet!

Åsa sa...

Läser absolut! Mest i smyg dock, kommenterar sällan.

Jenny sa...

Läser!

Grattis till nytt jobb! Jag jobbar med samma sak. Tänker pragmatiskt som du att det är en bra försörjning och att det dessutom är kul med problemlösning är en stor bonus. Blev ännu bättre sen jag förstod mig på testdriven och beteendedriven utveckling. Då skriver man facit först vilket när man väl har löst det ökar belöningen enormt!

DDT sa...

Läser också. Helt utan att skärmdumpa och störa mig, jag lovar!
Det skulle kunna vara så att jag har gått tillbaka och läst alla inlägg sedan 2009. Men det låter ju helt stalker-aktigt, så det har jag nog inte gjort. Eller kanske, om det har varit väldigt tråkigt på jobbet under någon period. Eller om jag velat undvika att göra något jobbigt.
Vi är många som har prokrastinering som superkraft.

Mikaela sa...

Läser och ser särskilt fram emot inlägget om att överreagera 😁😁😁

Anonym sa...

Anna, testa Brothers and Sisters, den är typ samma som Parenthood. Mycket bra!

Martina sa...

Jag läser! Din blogg och typ två till är de enda jag fortsätter läsa. Har även läst hela bloggen baklänges, samt åtminstone en tidigare blogg?

Anna sa...

Tänkte faktiskt på den Anonym! Finns den att streama nånstans tro?

Emma sa...

Tänkte en stund att det kanske är JAG som är ditt irritationsobjekt. Kom dock ganska snabbt fram till att jag inte har en blogg och att du säkerligen ej vet vem jag är. Puh.

Följer för övrigt via Bloglovin så läser väl ca allt du skriver men kommenterar aldrig.

Isa sa...

Jag läser! Har din blogg i min blogg-mapp, vilket resulterar i att jag är in här minst en gång om dagen! Jag kör på "öppna alla bokmärken på nya flikar" eller vad den du säger, och sen går jag igenom dom en och en! Ibland läser jag mer ingående och ibland skummar jag mest igenom, men uppskattar ditt bloggande mycket och har hängt här länge! :)

Cinderalley sa...

Hej! Jag läser också!

Anonym sa...

Ännu en som läser och gillar vad du skriver!!