måndag 1 juli 2019

Det här med packning

Kul och enkelt det är att packa för en familj på fem personer + en hund, för en bilresa som kommer vara i nästan tre veckor och där vi kommer befinna oss på helt olika ställen vädermässigt.

Jamen såhär: vi måste packa för extremhetta. Tänk om värmekaoset i Frankrike som varit nu (med 45 grader varmt!!) kommer tillbaka när vi är i Alsace, långt från kusten. Då måste vi ha packat massa svala kläder som skyddar mot sol och ökenhetta, flera omgångar badkläder, hattar, solglasögon, tunna sandaler mm.

MEN! Vi ska ju också vara en vecka vid atlantkusten. Vid engelska kanalen. Och bo i tält. Säg att det regnar och är 18 grader, då blir det inte jättevarmt i ett tält. Och så ska vi ju göra massa utflykter, så vi måste kunna vara ute i ca alla väder. Alltså måste vi ha med regnkläder och varmare kläder (åtminstone att sova i) och rejäla skor och strumpor och jackor.

Ja, och så ska vi ju vara i Paris en dag. Då vill man ju kanske klä sig dels efter väder (snälla snälla snälla låt det inte vara jättevarmt när vi ska dit) men också lite snyggt. Eller, JAG vill det i alla fall. Och alla kvällar på restauranger vill man ju också känna sig lite förberedd för. Så vi pratar också lite snyggare kvällskläder, nåt par finare skor osv.

FATTAR NI HUR MYCKET GREJER DET ÄR? Och då har jag inte ens nämnt kuddar och täcken och spel och böcker och Bibis grejer och och och...

Det är en pärs, helt enkelt. Och ja, vi kommer ta med tvättmedel och tvätta på vägen - men det räcker ju inte långt. Jag och Majken spiller ju ner oss så fort vi lämnat sängen typ. Och jag har verkligen noll lust att befinna mig i ett land där alla är eleganta och svala och små som älvor med smutsiga kläder ovanpå att vara två ggr större och fem liter svettigare än alla andra.

Så jag kämpar på med packningen. Tar bara med fyra pocketböcker och får ta resten i ipad som e-böcker. Får välja ut EN ansiktskräm. Ransonsera sminket. NI HÖR JU VILKA PROBLEM!

Nej men på allvar, det är en jäkla tur att vi har köpt en takbox. Nu får vi helt enkelt slänga ner ca allt vi äger och har. Minus min vinterpäls då. Typ så.

Inga kommentarer: