fredag 10 december 2010

Varför vill man göra sin son så ful?

Nej men hörrni! Nu har det varit lite väl mycket gullesnutt och sötsaker i den här bloggen. Jag känner knappt igen mig längre. Hence rubriken!

Jag kan ju inte vara den enda som noterat hur gemene man gör sina söner fula? Varför?! Varför vill man att ungen ska vara fulare än han är? Jag menar, hockeyfrillor? Militärkläder? Dödskalletryck? Hur kan man som förälder få hem ett rosigt litet knyte från BB och bara "näe, men den här ungen är ju alldeles för söt! Det går inte för sig, fram med de bylsigaste och fulaste kläderna från HM så att vi kan göra en klassisk ful kille av honom!"

Tro mig, jag är ju inte den som klär upp mina barn i prinsesskläder och lockar håret och säger att de ska vara så sööööta. Det är inte det jag eftersträvar heller. Men varför vill man fula ner ungen? Kan han inte få vara sådär normalsöt som de flesta ungar skulle vara om inte deras galna föräldrar lade sig i?

Vad säger ni nu? Att de kanske tycker att ungarna är söta? Ha ha! Nu skojar ni med mig. Det finns väl ingen som på riktigt - helt oironiskt - kan tycka att camouflagekläder och mörka kläder tillsammans med hockeyfrilla är sött? Det måste ju handla om att pojkar ska vara tuffa, coola och då spelar de ingen roll att de blir fula. Så länge det syns att de är killar! Bättre fula än att misstas för att vara tjejer, liksom?

Jag vet inte jag. De flesta jag umgås med har inte förfulat sina söner, så jag kan inte fråga. Och att hoppa på någon random person på stan känns lite... riskabelt. Jag tror inte att så många skulle uppskatta att någon kommer fram och frågar "Hörru du. Varför har du gjort din son så ful för?".

Eller?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Du bor i Örebro, barnen bor i Örebro, barnens föräldrar bor i Örebro, smaken är Örebroiansk. Vad är frågan?

Ellen sa...

Japp. För vi är Amish, så vi lämnar aldrig vår ort eller by. Jag har aldrig varit utanför stadens gränser, jag har inte internet så att jag kan se bilder på andra barn och vi har heller ingen tv eller liknande.

Anonym sa...

Du såg de fula barnen på tv?

Concha sa...

Wow, är det samma 'anonym' som svarade på inlägget om förskole-barnen? Verkar vara en sympatisk person tycker jag.
Not.

Ellen sa...

Concha - äh, det är en halvbekant snubbe som tror att jag inte vet att det är han. Inte alls särdeles anonym med andra ord, men man kan ju låtsas. ;-)

Jag sa...

Jag håller med. Det tuffa typiskt grabbiga är skitfult. jag får ryckningar i armarna när jag ser såna ungar och jag får hejda mig så jag inte sliter av dem de fula kläderna. Risken finns ju att de då står där nakna och jag får en arg mamma springandes efter mig i ett par kilometer sen....
min son råkar faktiskt vara världens gulligaste 2-åring. Han har i princip bara mjukisbrallor på sig, möjligen ett par mjukare jeans, och långärmade t-shirts i glada fina färger. Hans hår klipps kort för att han passar bäst i det (han har rakt hår som skulle bli hemskt stripigt och fult vid en eventuell utväxt, hans 4-åriga syrra gick igenom ett par år av den fula fasen märkligt nog....) och han är som sagt vansinnigt bedårande söt. De enorma blå ögonen framhävs av ljust kort hår och de glada färgerna på kläderna. =)
Tror du mig inte kan jag maila dig en bild. ;-)

Moa sa...

Eller så tycker föräldrarna faktiskt att det är fint och tufft och gulligt, på en och samma gång. Det är väl inte världens undergång, det är väl ändå en smaksak och måste väl knappast handla om att alla andra minsann måste se att ens unge är en grabb.

Maiden sa...

Jag älskar döskallar så både min son och min dotter har kläder med döskallar, liksom jag själv.... Å jag tycker att mina barn är de finaste som finns! :-)

Smaken är som baken!

Anonym sa...

Oj! Är vi halvbekanta? Jag känner inte alls dig, men du hävdar att du känner mig. Antar att det gör oss halvbekanta, så för en gångs skull har du rätt.

Ellen sa...

Anonym - tja, det finns inte så många anonyma puckon i min blogg så det är väl inte konstigt att jag tror att jag vet vem det är? Men har jag misstagit mig så har jag.

Anonym sa...

Så sant! Puckona tenderar att skriva kommentarer under sitt eget namn.

Unknown sa...

Jag ville inte göra min son ful! Men vadfan gör man när ungen har hår som en häst? Så fort det blir längre än tre cm bildas spontana dreads i skallen på honom. Jag ville ha honom långhårig och fin men det gick ju inte...

Men du har rätt...Jamenarhallå! Hockeyfrilla är inte snyggt. På nån!

Ellen sa...

Alltså: dödskallar behöver inte vara fult per se. Kort hår behöver inte vara fult per se. Bara så att vi har det klart. :-)

Tjockalocka sa...

Jag tror jag förstår precis vad du menar. Har skrivit om det en gång för länge sen när jag fick panik på fula baggy camobyxor och och spidermanbepansrade stora killar på vårt dagis. Varför vill man klä barnen i kläder inspirerade av armén? Och varför finns inga vanliga raka byxor till pojkar? Jag köper samtliga byxor till sonen på flickavdelninarna. Hatar baggyjeans med hällor och tryck.
Å andra sidan gäller även det omvända. Flickor i långt tunt stripigt hår - men långt ska det va! - och hemska tyllityllkjolar och princesstryck. Gah. Och nä, jag klarar inte att hålla emot jämt själv heller, men armybrallor och stora Star Wars-tryck blir det never ever.