lördag 21 juli 2012

Och då ska vi inte tala om tandläkaren.

Jag blir alltid så imponerad när folk går till läkaren för småbekymmer. Det ÄR ju inte småbekymmer, absolut inte, men jag är en sån som aldrig pallrar mig iväg annat än vid typ gallstensanfall av typen "jag tror jag kommer dö", så jag blir imponerad som sagt.

Det är liksom så... vuxet? Så ansvarsfullt. Jaha, nu har jag ont i ryggen. Då beställer jag en tid och kollar upp vad det kan vara. Eller så går jag till min naprapat, för jag har självklart en egen naprapat, eller så är jag hippie och kör på en osteopat. (Det låter som någon som vill våldta en brieost, men men.) Såna människor, alltså. Imponerande!

Själv har jag haft en öm punkt i ryggen i flera månader, en punkt som nu har blivit till ett område och som gör ont så fort jag böjer ryggen. Jag fattar inte ens vem jag ska vända mig till. Vårdcentralen? En naprapat? En sjukgymnast? Och min självdiagnosticerade, en diagnos dock väl understödd av läkare, IBS har jag heller aldrig sökt för. Orka, liksom. Orka.

Det är väl lite det som sammanfattar min inställning till att söka vård för de kroppsliga problemen: orka. Jag vet att jag borde, men om jag väntar tillräckligt länge kanske de försvinner till slut. Jag kan ju alltid hoppas i alla fall.

6 kommentarer:

Malinka sa...

Du ska gå till en naprapat för ryggen. En läkare skriver bara ut smärtstillande eller antiinflammatoriskt; du behöver hjälp med krämpan, inte symptomen. RING NAPRAPAT, ELLEN!

(Jag går på årlig koll hos tandis.)

Jenny i Malmö sa...

Min syrra är tillsammans med en engelsman och han hade tampats med besvär i nacken i hela sitt vuxna liv. Han hade varit hos doktorn i England massor av gånger men de hittade aldrig något fel.
När han flyttade till Sverige gick han till en naprapat (de finns tydligen inte i England) och efter lite knak blev han smärtfri för första gången. Han måste gå med jämna mellanrum men behöver inte stoppa i sig massa smärtstillande längre. Gå till en naprapat säger jag också!

Monika sa...

Gå till en kiropraktor om du har besvär med ryggen.

Ellen sa...

Ja, ja, jag ska! Okej?

Jenny sa...

Gå till Lars-Olov Forss på kroppshälsan på väster i Örebro. Googla! Du kan boka tid på nätet...👍
Gå till honom, jag är precis som du men honom går jag gärna till för rygg, nacke, handleder osv..! Han är bäst. Nej jag är inte hans fru, barn eller profitör av ny slag bara en simpel kund.

Lycka till!!

Kerstin sa...

Jag säger kiropraktor direkt. Möjligen naprapat då, har inte erfarenhet av sådan däremot är min kiropraktor helt suverän. Jag hade jättemycket besvär med ryggen förut och tillslut domningar ut i fingrarna i ena armen. Var några kotor som satt tokigt på flera ställen i ryggen som bla gjorde att benen blev olika långa. Vem får inte besvär då? Han blev arg på mig när jag haft foglossning i typ 2/3 av graviditeten som dessutom satt i bra länge efteråt och frågade varför jag inte kommit till honom. På två behandlingar där han drog bäckenet rätt och sen la upp mig på några slags kilar så hade jag inte ont längre.

Lova mig att du inte går till vårdcentralen eller sjukgymnast innan du gått till kiropraktorn/naprapat!!