måndag 27 februari 2017

Veckans mat.

Jag skrev matlista nyss och var dum nog att fråga på twitter om tips på enkla vegetariska vardagsrätter. Alltså ingen skugga över de som kom med tips, problemet var ju att jag glömde att nämna att mina barn hatar ALLT. Och det de inte hatar, det hatar jag. Ja men ni vet ju, fyra kräsna i en familj does not a harmonisk middagsstund make. Så man får skita i det och försöka hitta på mat som de flesta gillar de flesta dagar i alla fall.

Såhär blev veckans meny till sist.

Måndag: Ugnsgratinerad sötpotatis och rödlök med fetaost (barnen får kycklingnuggets pga tidsbrist)
Tisdag: Rödcurrygryta med torsk. (Min gissning; alla barnen vägrar äta)
Tnsdag: Baguette med brie/räkor och aioli. (Publikfriare! Alla kommer älska detta!)
Torsdag: Veggienuggets med klyftpotatis. (2 av 3 barn gillar nuggetsen. Det duger.)
Fredag: Spagetti vongole (Vi får se. 2 av 3 barn kommer nog hata. Men då finns ju pastan.)
Lördag: Tacos. (1 barn hatar, resten gillar. Succé! Eftersom vi har vegfärs blir det vego.)
Söndag: Ostfylld kycklingfilé med potatisgratäng och sås. (De gillar allihop. Vissa kycklingen, vissa potatisgratängen. Bra slut på veckan.)


2 kommentarer:

Martina sa...

Ha. Av ovanstående skulle mina barn äta... tacosen. Och baguette. Kanske några klyftpotatisar. Ena barnet skulle äta lite spaghetti, andra barnet skulle få ett utbrott över att vi inte kokat farfalle åt honom.

Unknown sa...

Jag har just gjort matlista också, tog evigheter känns det som pga att jag hittar på mat som jag vill äta/prova (gärna vegetariskt) men kommer sedan på att barnen inte kommer att äta och måste då hitta på substitut som kan komplettera middagen så att de också äter så att de inte är så jäkla sura. Och då måste jag komma på substitut som inte är för komplicerat så att matlagningen blir för omfattande pga 2-månaders bebis som vill bli buren konstant och ja, jag har en bärsjal men jag ser ju knappt vad jag gör för att bebisen sitter i vägen ändå.
Är det dumt att curla barnen med substitut? Vad gör du med de som inte gillar dagens middag? Får de bara äta ändå?