torsdag 31 mars 2011

Zzz

Känslan när man äntligen har fått barnet att sova, somnar själv och vaknar av gnäll - tittar på klockan och inser att det gått ynka fem minuter. Suck.

Det är inte så att hon sover dåligt, absolut inte. Men hon är liksom nyfödd och sover därefter. Och jag är inte nyfödd och vill inte sova därefter. Sen på dagarna går det inte alls att sova när hon sover, för då har vi kakel att sätta. Vilket nu är gjort! Nu är det bara att foga och tvätta och sätta upp hyllor (görs imorgon) kvar. Samt att montera ner den gamla luftvärmepumpen, täta hålet efter den, riva ner gammal tapet och sätta upp ny.

Om det inte vore för att jag slocknar samma sekund jag lägger huvudet på huvudkudden skulle jag ligga vaken och göra listor i huvudet på allt vi behöver göra. Då har jag inte ens börjat tänka på trädgården än.

Men! Det blir ju fint! Och yta är, som väl alla mina läsare redan vet, väldigt viktigt för mig.

Apropå yta: vad skulle ni aldrig någonsin plantera i trädgården? Jag menar, vi vet ju alla att folk hatar fondväggar och väggord och furu. Been there, discussed that liksom. Men i trädgården då? Finns det något motsvarande furu i trädgården? (Ja, om man har massa tallar på tomten hö hö)

Om jag får välja så kommer vi aldrig att plantera Thuja. Och våra sjöstensplattor, hur trendiga de än kommer vara om några år, åker också i sommar. Annars är jag nog rätt liberal tror jag. Ni då?

7 kommentarer:

Sigrid sa...

Jag har väldigt svårt för trädgårdar fulla med bara en massa vintergröna växter, typ buxbom och en. Usch! Min absoluta favorit är mörk syren som vridit upp sig till ett träd!

Kerstin sa...

Nä, plantera aldrig thujor, vår tomt kryllar av dem och det är inte fint. Nu ryker de tillsammans med snön ;-)
Sigrid ovan skulle ha mycket svårt för vår tomt, det är bara vintergröna buskar och granar. Mäklaren kallade det "den gröna och lummiga trädgården" :-D

Ellen sa...

Ja, jag har också svårt för vintergrönt. Det tillsammans med stenpartier känns väldigt "pensionär" av någon anledning.

Vår tomt är ju rätt värdelös. En stor dunge full med sly och småträd, två syréner och lite vinbär men i övrigt inte en blomma. Nu har ju vi planterat lite, men gud vad jag avundas de som får ta över trädgårdar med vackra gamla äppelträd och rosbuskar. Vi får plantera precis ALLT nytt och det är svindyrt och tar tid innan det blir vackert.

Sofie sa...

En är mitt hatobjekt, de är sjukt fula faktiskt.

presens sa...

Jag gillar tujor. Då slipper man ju se grannens fula pool och skräpiga uteplats.

Annars börjar jag bli anti syrener. Jag gillar dem - när de blommar. Men sen är de så skräpiga så länge.

Cissi sa...

Haha, innan jag läst klart ditt inlägg tänkte jag tuja - mitt hatobjekt nummer ett (sorry presens!).

Sen har jag problem med det mesta som är "modernt" i en trädgård, som barrväxter, konstiga "gräs"buskar och tagetes. Det ska vara pioner, gammeldags rosor, kaprifol och ...syren! :-) Men det är nog för att vi har ett gammalt hus. Vid ett modernare hus funkar ju barrväxter bättre (men jag tänker ändå bara på hur barrigt och stickigt det måste vara).

presens sa...

No worries. Det är inte så att jag tycker att de är vackra. Men vackrare än grannens uteplats, som sagt. :-D

Vad jag inte vill ha i trädgården: Björnbärsris, takpapp, sjuhundramiljoner tappade skruvar och spikar, ris, barr, plast, trasiga bollar...