fredag 1 januari 2016

Tror ni bloggarna dör?

Har läst det på flera håll nu, att 2016 är året då bloggarna till sist dör. Jag hoppas att det inte är så. Jag tycker om att läsa när folk bloggar. Det är en sån skillnad från instagram och twitter, där man bara får liverapportering. Jag gillar att läsa folks innersta tankar eller ytliga funderingar. Jag tycker om att följa främmande människors liv och relatera till visst och förundras över annat.

Sen vet jag ju också att jag själv t.ex. bloggar mycket mindre än tidigare, och det är ju så de flesta känner. Man uppdaterar lite snabbt på andra medier. Och så får man inga, eller få, kommentarer på bloggen och känner att ingen läser. Och hur mycket vi än låtsas att vi bloggar enbart för oss själva så är det ju tråkigt med noll feedback ändå?

Twitter ger direkt feedback, instagram likaså. Facebook - i den mån man använder det - också. Bloggen blir ibland stiltje. Tyst.

Men åh vad jag gillar bloggar ändå. Jag hoppas de lever vidare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är väldigt textberoende när jag väljer vilka bloggar jag läser. Så för mig kan vare sig Facebook eller instagram ersätta romanerna jag får av att läsa bloggar. Min syster är mer bildfokuserad så hon läser mindre bloggar nu, och hänger mer på instagram som kompensation. Twitter har jag aldrig hittat till. Är det nåt att ha?

Men jag håller med dig om kommentarerna. För min del är det något av ett nyårslöfte. En kommentar ska jag skriva minst varannan dag.

Jessie sa...

Samma här!!

ullrika sa...

Jag tror som ni ovan: bloggarna kommer inte försvinna, men orken att hänga överallt (Instagram har jag hängt på i fem år om några veckor) tar energi. I mitt eget fall har just bloggen fått stryka lite på foten, både att skriva i min egen och att läsa andras. Men jag saknar det. Oj vad jag saknar det!

Gott nytt 2016 förresten!

Johanna sa...

Jag läser allt färre bloggar, kanske för att det är färre som bloggar? Mammabloggarna har ju blivit reklam-inlägg på reklaminlägg nu, också tröttsamt. Men dig har jag läst sen 2009! Still going strong!

Annica sa...

Fortsätt!!

Annica sa...

Fortsätt!!

Akan-Kakan sa...

Nej, bloggarna dör inte 2016, och absolut inte din blogg!
Min egen stackars försummade blogg kanske håller på att tyna bort, men det känns som att kvalitetsbloggarna fortfarande har något som inte finns på twitter/insta/whatever. De som har något vettigt att säga, visar fina saker, är roliga. Så alla bloggar dör inte 2016, men massbloggandet kanske.

Caroline sa...

Jag tycker om att läsa bloggar! De kan ge ett perspektiv på livet och saker och ting som man kanske inte har från början. Jag har lärt mig så om föräldrakspa, genus, psykisk sjukdom, kost och förlust bland annat.