söndag 24 april 2016

Boktips hitåt!

Jag har gjort följande vuxna grej: skaffat ett nytt lånekort! Kommer nu börja med följande ÄNNU mer vuxna grej: reservera böcker jag vill läsa på biblioteket.

Eller okej, det kanske inte är så vuxet det senare med tanke på att min tioåring fixar det själv. ANYHOW.

Jag tar gärna emot boktips. Ni brukar leverera på den fronten. Vill inte ha: deckare, rysare, sci-fi eller fantasy. Helst inte böcker skrivna av män. Och ja, jag vet redan om böckerna om Maj som alla tipsar om. Men annars, kör på!


23 kommentarer:

Maria sa...

Det står stilla i huvudet nu, kan inte komma på nåt bra tips på bok tyvärr. Men vad jag däremot kan tipsa om är att skaffa goodreads! Då ser man vad folk läser och vad de tycker om böckerna ��

Emil sa...

Jag kan tipsa om två böcker av kvinnliga författare som jag läser just nu; "Linjen" av Elise Karlsson och "Resa in i tomheten" av Samar Yazbek. Extremt olika böcker, men väldigt bra båda två.

Tudorienne sa...

Lawen Mothadis bok om Katarina Taikon, Den dag jag blir fri.

Den bästa, intelligentaste och roliga bok jag läst ever tror jag är Pompeji av Maja Lundgren. Tror du skulle gilla den.

Anonym sa...

Kroppen jag föddes i av något nettel, bad feminist av roxanne gay, min fantastiska väninna av ferrante (obs lång kö på den bästa bok jag läst på länge så ställ dig genast i kö!), albertetrilogin av sandel (om du vill läsa bortglömd klassiker) /Ida

KatarinaZA sa...

"Igelkottens elegans" av Muriel Barbery.
"Sophies historia" av Jojo Moyes.
"Ensam i Berlin" av Hans Fallada.
"Blindheten" av José Saramago.
"Manlighetens riter" av Rosalind Miles.

Unknown sa...

Mina standardtips: presidentens hustru och andra böcker av curtis sittenfeld.

Unknown sa...

En annan bok jag återkommer till om och om igen är visserligen skriven av en man, men ändå: Microslavar av Douglas Coupland. Kanske lite daterad, men jag gillar den.

Unknown sa...

En annan bok jag återkommer till om och om igen är visserligen skriven av en man, men ändå: Microslavar av Douglas Coupland. Kanske lite daterad, men jag gillar den.

Unknown sa...

Mina standardtips: presidentens hustru och andra böcker av curtis sittenfeld.

Pernilla Uddh sa...

I väntan på Bojangles av Olivier Bourdaut
Hausfrau av Jill Alexander Essbaum
Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
Igelkottens elegans av Muriel Burbery
Just kids av Patti Smith
Vad jag älskade av Siri Hustvedt

Hoppas någon kan passa.

Pernilla Uddh sa...

Och, förstås allt av Marguerite Duras.......

presens sa...

Majgull Axelsson. Allt.
Bodil Malmsten. Allt.
Katarina Wennstam är väl typ deckare, men ändå.
Julie Otsukas Vi kom över havet.

Själv läser jag Ebba Witt-Brattströms skilsmässobok och älskar den.

Anonym sa...

Jag läste nyss Liv efter liv av Kate Atkinson, mycket bra! Lite Sliding Doors och det gillar jag.
Låt vargarna komma som tipsade om tidigare var också bra!
Och har du inte läst Jellicoe road så gör genast det!! Underbar!
/Karolina

Kajsa sa...

Vårt värde - Katarina Kieri
Komma och gå - Taiye Selasi
NW - Sadie Smith
Sommarboken - Tove Jansson
Bära mistel, Regnspiran - Sara Lidman
Varför vara lycklig när man kan vara normal - Jeanette Winterson

Anonym sa...

Bea Uusmas bok "Expeditionen: min kärlekshistoria". En av de bästa böcker jag läst i hela mitt liv, och jag har varit en bokmal sen jag lärde mig läsa. Fullkomligt älskade hennes sätt att skriva, och att förmedla passion.

Amanda sa...

Vore tjänstefel att inte rekommendera alla mina (för alla åldrar). : )

Sara sa...

Egentligen helt hopplöst att be en bokhandelsanställd att tipsa om böcker såhär pga kan inte sluta tipsa...men...

Allt av Chimamanda Ngozi Adichie (hon är rösten som berättar vad feminism är i Beyonces framträdande, bara en sån sak), men börja med Lila hibiskus eller Americanah
Hustrun av Meg Wolitzer
Avd. för grubblerier - Jenny Offill
Jag ger dig solen - Jandy Nelson
All the bright places/Stjärnor i natten - Jennifer Niven
Århundradets kärlekshistoria

Mycket väldigt feministiskt och lite aktuellt, en del kärlek plus några ungdomsböcker pga jättebra och lättlästa.

Martina sa...

Palatsbarnen. Fantastisk!

DDT sa...

Älskar bibliotek! Eftersom alla andra redan tipsat om en hel massa bra romaner tänkte jag tipsa om några riktigt bra serieböcker.
Deras ryggar luktade så gott, Åsa Grennvall
Äkta Spåman, Linda Spåman
Kunskapens frukt - Liv Strömquist

Unknown sa...

Nu är jag sen på bollen men tipsar ändå om deras ryggar luktade så gott. Det är en serieroman så den går fort att läsa! Den är skriven av Åsa Grennvall.

Martina sa...

Solens dotter

C sa...

Serien om Lacey Flint. Spännande och lätt att läsa. Perfekta tidsfördrivet!

Maria sa...

Skriver under på tipsen om Bea uusma, Majgull Axelsson, c.a.adichie och liv Strömqvist! Därutöver allt av Sara Granér och Nina Björk. Och en av mina favoritböcker alla kategorier: den hemliga historien av donna tartt!