torsdag 29 december 2016

Hur du inreder ditt hem nästan gratis. Auktionsguide!

Det bästa är såklart att ha folk att ärva av. Nu kanske ni tänker att det har väl inte alla, men då säger jag - och Underbara Clara - lite sådär världsfrånvänt att vaddå? Har inte ni en faster med stort hus som bara är fyllt av underbara möbler? Dåligt planerat av er faktiskt. I mitt fall är det inte en faster med ett stort hus, men jag har en morbror med ett vagnslider med lite för mycket möbler i, jag ärvde en fin radio och en fin matta av min morfar och jag har fått ta över en hel del möbler från min mamma som hon har tröttnat på. Detta är ju självklart inte tipset dock. Man måste ju vara en komplett blind människa om man faktiskt tror att alla kan "låna" möbler från sina släktingar. Jag nämner inga namn, eller gjorde jag kanske nyss det? Jaja.

I alla fall så fattar ni ju själva att mina tips kommer handla om att handla (see what I did there) begagnat. Jag menar, jag kommer inte med världens bästa tips på hur man tar sig in på Ikea bakvägen för att sno deras visningsmöbler. Nån som vet om man kan göra så?

Nej det handlar om auktioner. Loppisar i all ära, men där köper man småpynt. Snackar vi möbler så snackar vi auktioner. Blocket, köp/sälj-grupper på facebook osv fungerar också men där är man utelämnad till folks dåliga smak, knäppa människor och överpriser. På auktioner däremot kan man ropa in ett helt möblemang för några hundringar.

Så här kommer mina bästa tips för när du går på auktion:

1) Ta med släpkärra! Du tror att du bara ska köpa den där servisen och möjligtvis den där stolen, men du kommer ångra dig SOM FAN när jättefina stolar går för 140 kr för fyra stycken, ett snyggt soffbord i teak går för 50 kr, en vacker hylla i teak går för samma summa och en fin stilbyrå går för 150 kr. Det finns ofta extrema fynd att göra på auktioner så se till att ha med dig en kärra som rymmer alla spontanköp! (Alla exempel här är ifrån auktionen jag var på igår.)

2) Var förberedd! Om du har möjlighet att vara där i god tid före första utrop så var det. Det brukar inte vara så populärt att gå och rota i sakerna när utropen har börjat (gäller ej gårdsauktion), framför allt så går det sällan att komma fram till sakerna då. Det är jättedumt att gå miste om JUST det där du letade efter för att du inte kollade igenom allt som fanns först.

3) Ha tålamod. Mina favoritauktioner är gårdsauktioner. De går oftast till så att precis allt som fanns i hemmet (efter att arvingarna tagit det de vill ha, får man väl anta) säljs. Mattor och burkar och dukar och verktyg och maskiner och cyklar och möbler slängs ut på gårdsplanen och så börjar utropen. Här kan du göra de flesta fynden (oftast), men du måste ha otroligt mycket tålamod.
Packa: fika (MYCKET dricka för varma dagar), gärna några fällstolar att sitta på, ett paraply ifall solen gassar, en filt om du inte har fällstolar. Klä dig bekvämt och för vädret. Gärna löpskor eller liknande, dina fötter kommer tacka dig efteråt. Sen är det bara att vänta. På gårdsauktioner är sakerna sällan (om nånsin) numrerade och det är inte alls logiskt vilken ordning de tar sakerna i. De kan börja med köksgeråd för att gå vidare till trädgårdsmöbler för att hoppa till att ropa ut innehållet i ett helt garage i några timmar för att sedan gira tillbaka till köksmöbler. Detta innebär att du kommer behöva vänta en hel del. Om du inte vill köpa massa svetsar och muttrar och sånt då, då är det bara att roa dig. Ni andra kan ta med er böcker och extrabatteri till telefonen. Det är så man fyndar: genom att orka vara kvar till sist. Eller nu ljög jag, jag har nästan aldrig orkat vara kvar till sist. Det går bra att fynda ändå.

4) Våga! Det ÄR asläskigt att slänga upp en hand i luften och skrika "20 kr, 40, 60, 120" osv, men det är värt det. När du väl har gjort det en eller två gånger så kommer nervositeten ha gått över i adrenalin. Obs att jag nu pratar om gårdsauktioner eller bonnauktioner, jag vet INTE hur det går till på fina ställen i Stockholm som säljer dyr konst. Där kanske man blir utslängd för att man hojtar? Å andra sidan handlar min guide om billiga möbler såatteh, fuck dyra ställen i Stockholm.

Mitt tips till nybörjare på auktion är att ropa oftare än sällan. Du kommer ångra dig som FAN om du inte köpte den där supersnygga pläden för att du trodde att den skulle bli dyr, och så fick nån den för en femtiolapp. Sånt händer hela tiden. Och visst, det tillhör spelet att inte nappa på första förslaget som auktionsförrättaren kommer med, men vänta inte för länge. Jag har gått miste om saker för att jag tvekat, väntat lite för länge, och så ropar nån annan eller så slås det bort på annat sätt. Hojta till lite! Ofta handlar det om så små summor att du ändå skulle köpa godis för mer pengar till helgen, så ropa på.

5) Ta med mer pengar än du tänkt dig. Som sagt: det kommer dyka upp helt galna fynd och du vill INTE behöva lämna en stringhylla som du kunde fått för en hundring bara för att du snålade med kontanterna du tog med. Kolla även upp i förväg om de enbart tar kontanter eller kort/swish osv. Förlåt att göra er besvikna men ni kommer nog inte få en stringhylla för en hundring. Till och med folket på Närkes landsbygd är beredda att betala för lite string. Hehe, pun intended.

6) Sällskap! Och nej, inte barn. Barn kan förvisso tycka att det är kul med auktion i nån timme eller två, särskilt om de får ropa in saker själva, men de orkar inte vänta hela dagen. Nu tar ju inte alla auktioner hela dagen, men oavsett vilket tycker jag att sällskap är ett måste. Det är ju kul med auktion! Att du samtidigt kan köpa nya möbler till hela vardagsrummet är ju "bara" en bonus.

7) Ha koll på auktioner i din närhet. Leta reda på vilka firmor som brukar ha, och kolla deras sidor med jämna mellanrum. Skriv upp dig på nyhetsbrev om de har. Kolla i tidningar/på nätet efter annonser om auktioner. För att fynda måste du vara aktiv. Eller så skaffar du en kompis som har koll, det funkar ju också!

Varsågoda! Från mig, till er, en guide till något av det roligaste jag vet!

1 kommentar:

M sa...

Hej. Ok, jag kommenterar aldrig, verkligen aldrig i bloggar. Är en sån oerhört tråkig person som bara hoppar runt och läser. Men, jag landar alltid tillbaka o din blogg o instagram/twitter eftersom jag tycker att du är väldigt rolig, uttrycker dig bra, irriterar/utmanar mig lite ibland :-) helt enkelt är en person som jag gillar att höra vad du tycker om saker (sen typ Kvinnopartaj nån gång). Det som fick mig att faktist få tummen ur och skriva nu var din senaste twitterkommentar och att det blev så tyst sedan. Fick nån sorts oroskänsla som kanske är en överreaktion. Iallafall, när jag ändå tänkte på dig så tyckte jag ju att jag faktiskt borde tala om hur mycket jag uppskattar det du skriver.
Det här inlägget t ex, älskar det, och som den lättpåverkade varelse jag är så gick jag (i brist på vanliga auktioner i närheten) typ direkt efter att jag läst det in på en nätauktion och ropade in en tavla som jag funderat på ett tag :-). Du inspirerar mig på andra sätt också, men det är lite mer personligt så håller mig till tavel-anekdoten här. Önskar dig ett bra 2017!