torsdag 22 december 2016

Jullov... yay

Det har gått två dagar av barnens jullov nu. Eller egentligen skulle Emmy ha gått i skolan både i tisdags och igår, men eftersom hon har fått scharlakansfeber (jodå) så är hon hemma.

Det är ca noll julstämning i den här familjen nu. Igår morse åt Majken upp en halv paradisask, igår kväll målade hon sina naglar i min säng så att stanken av lösningsmedel liksom aldrig lämnade rummet, och idag spillde hon ut en halv flaska lim på matbordet. Jag är så apatisk och trött att jag liksom bara suckar och skriker "Håll tyst" åt olika håll. Mysigt!

Något som däremot är mysigt på riktigt är att jag och Emmy har börjat se Skam ihop. Vi är på säsong 2 nu och hon älskar det. Jag älskar att ha någon att dela besattheten med, dessutom tycker hon att jeg er skikkelig flink på att snakke norsk, så det är ju kul.

Pinsamt moment igår dock när de pratade om oralsex och nån sa att "vi tjejer suger ju kuk hela tiden" och Emmy ba "har du gjort det mamma"? VILL ju inte vara mamman som inte har några gränser och delar med sig för mycket om sitt privatliv för barnen, men vill ju heller inte ljuga. Till sist blev det så att jag undvek frågan så pass mycket att hon ba "jaha, du vill inte svara - då betyder det ja". Fin lösning.

Så förutom den delen då, så är det mysigt. Älskar att höra hennes tankar kring vad som händer, hur hon ser på saker. Kan konstatera att en nioåring är mycket mer klarsynt än vad en... rent hypotetiskt nu... 32-åring är. Istället för att fastna i tankar om romantik och kärlek så är hon krass och ba "han är en skitstövel" och så är det inte mer än så. Å andra sidan har hon hela det där framför sig ju. Att bli kär i skitstövlar för att man inte kan låta bli.

Stora barn har sin charm hörrni. Också för att de inte häller ut lim över bordet och nagellack i sängen.


Inga kommentarer: