torsdag 20 december 2012

Dagens dummaste, topp 3.

tredje plats hittar vi det här. Kul att jag en gång tyckte att Linda Skugge var "all that"? Idag är det mer "jaha, är hon igång igen". Ja, Linda, det var säkert skittrist för dig att vara ful och icke-åtrådd i skolan. Det gör liksom inte att det inte är ett problem med slutshaming, kvinnoförakt och hån av tjejers kroppar. Äh, läs själva istället. Så jävla dumt.

andra plats kommer tyckmaskinen, före detta Robinsonvinnaren, polisen Martin Melin. Jag pratar inte om hans famösa blogginlägg om utvisning ifall man snattar, utan om ett nytt. Han är en stjärna denne Martin.

Här har han skrivit om hur han som polis kommer till en lägenehet där mannen i familjen har spräckt skallen på sin fru, de ringer ambulans och allt är misär med spritflaskor och gråtande barn. Handlar inlägget om att vi måste ta tag i problemet med mäns våld mot kvinnor? Så klart inte. Den gode Martin tycker att man ska "Se till att hålla sams i jul." Båda två alltså. Den där provocerande kvinnan som säkert höll på och tjafsade och bråkade ska minsann inte hålla på och förstöra barnens jul. Vilken dålig stil.

första plats kommer dock alla de som utsätter människor som Åsa Lindeborg för hot. Läs här hennes berättelse om vad hon, och många många fler med henne, måste utstå för att de vågar säga ifrån mot rasism/nazism/kvinnoförakt. Ordet "dum" räcker inte till för dessa människor, men jag vet inte vad jag ska säga om dem. Jag är rädd, faktiskt. Och jag vill inte vara rädd men det är jag. Snart flyttar jag till Kanada och låtsas som att allt hat och all fascism som är på frammarsch i Sverige, i Europa, inte existerar.

Men först ska jag köpa julklappar.




1 kommentar:

LisaM sa...

Önskar att jag inte hade klickat på länken med Linda Skugges "krönika" eller vad det nu är. Herregud så dumt.