fredag 17 maj 2019

Stressen

Jag köpte en rulle tapeter för ett par månader sen och var jättepepp över det. Har jag satt upp dem? Gud nej.

Jag har stört mig på vårt stökiga och smutsiga sovrum i evigheter nu. Har jag städat det?
Oh nej.

Jag har tänkt måla om vårt matsalsbord i ÅR nu, det är såklart inte gjort. Köpa stolar till samma rum har också stått på listan länge... men blir det av? Nej.

Och så allt det andra då. Vanlig städning, fönster som borde tvättas, vinterkläder som ska stuvas undan. Inget blir gjort. Jag är så jäkla TRÖTT och när jag kommer hem och tänker på allt som behöver göras så får jag ont. Alltså fysiskt ont på riktigt, halsbränna och huvudvärk slår till så fort jag kommer hem.

Men helgerna är ju så korta. Jag vill hinna göra saker nu när det är maj och fint och vackert och ljuvligt. Förra helgen var fantastisk: jag och Majken åkte till Nyköping och hälsade på min högstadiekompis Sofie med familj. Emmy tävlade i cheer också, så jag passade på att heja på hennes lag dessutom.

Vi grillade, drack vin, ungarna lekte och allt var supermysigt. Och sen på söndagen så svängde jag förbi min barndomsgranne Sara och vi fikade, ungarna lekte och allt var supermysigt och på vägen hem stannade jag och Majken på en loppis och köpte två gedigna pinnstolar till köket. Det var alltså en mycket lyckad helg, utan tvekan. Så himla nostalgitripp, på det bra sättet - inte det deppiga över all tid som gått.

(Eller jo, när jag och Sofie satt i soffan och var jättetrötta redan vid halv tolv och konstaterade att ja, vi är ju snart medelålders... då var det fan jobbigt. Vi lärde känna varandra i sjuan, och nu har jag en unge som går i sjuan. Jävlar vad fort det går!)

Men i alla fall: eftersom jag var borta hela förra helgen så blev det ju saker som inte blev gjorda som kanske borde ha gjorts. Okej, tapetseringen kan absolut vänta tills maj inte lockar utanför dörren, men vi borde verkligen verkligen städa. Och tvätta. Och rensa. MEN JAG VILL INTE!

Jag vill åka ut till stugan och lösa korsord och dricka gin. Nu kommer vi inte göra det eftersom vi bygger en friggebod på tomten och allt är kaos och en byggarbetsplats för tillfället, men ändå. Det är vad jag vill. Eller så vill jag gå på auktion och äta glass i solen. Eller så vill jag sova hela dagen och läsa böcker och se på serier.

Jag vill inte göra allt det tråkiga som måste klämmas in på helgen. På vardagarna är jag för trött för att orka nåt alls, och på helgen vill jag göra nåt kul. Varför ska man annars vara ledig, om det bara är för att städa och röja?

Äh jag vet inte. Jag är rätt deppig för tillfället. Vet inte varför, det har väl bara varit ett väldigt dåligt halvår på sistone.

Inga kommentarer: