onsdag 23 november 2011

"Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att uttrycka dem"

Öh nej? Herregud vad folk missbrukar den klyschan. Vet ni vad, det ÄR faktiskt förbjudet att uttrycka vissa åsikter. Släng er framför ett tåg med protestplakat på magen då! Kom igen! Hets mot folkgrupp är inte tillåtet, var är hungerstrejkarna? Förtal är inte tillåtet, även om det man säger är sant - kedja fast er vid riksdagen!

Och även om man nu skulle börja göra inskränkningar i det vi idag får tycka så tänker åtminstone inte jag dö för det. Jag har familj och är tamefan skyldig att göra allt i min makt för att finnas till där för dem. Så om Sverigedemokraterna kommer till makten och rasism blir än mer politiskt korrekt än idag (där den framförs av ledande skribenter på Sveriges största tidningar), så kommer jag säkerligen försöka ändra det. Eller flytta. Men inte dö. Inte frivilligt i alla fall.

Ja, jag vet. Man ska inte ta det bokstavligt. Man ska förstå att det handlar om en inställning som öppnar upp för yttranderättfrihet och det låter ju fint.

Fast i själva verket sägs det oftast av människor som vill ha ett alibi för att själva häva ur sig makalös idioti.

Inga kommentarer: