måndag 28 maj 2012

Jag har hittat ett nytt fritidsintresse! (pinsamma människor)

Dagens lokaltidningsbesvikelse! Åh herregud vad kul det är. Det är som att alla de surkärringar jag jobbade med för några år sedan hade fått sina klagomål publicerade. Jag förstår inte hur man kan ha sån himla brist på självinsikt och hur man VILL skämma ut sig så som människorna i dessa artiklar?


En av mina favoriter är den här.  


Ett gäng människor fastnar på tåget på grund av väskstrul. Ingen av dem har hjärnceller nog att gå av i andra änden av vagnen, men vi kan ju för sakens skull låtsas att det faktiskt inte gick. Så de kom inte av, och oj vad de är arga! Resan blev en timme längre och någon missade sin färdtjänst. En av passagerarna påpekar att det var tur att det här inte hände den 20:e januari... för att... det förtydligas inte. Moving on! 


Lösningen på det här problemet är enligt dessa människor att tågvärden ska... wait for it... räkna passagerarna. De VET ju hur många som ska gå av och på, då får de ju räkna. Lite som en förskoletrupp på utflykt ledd av en stressad pedagog. Kanske ska tågpassagerarna hålla koll på varandra också? Ha varsin kompis som de ser till att inte tappa bort? Kanske behöver tågvärden gå med en lista och fråga ifall det är någon som saknar sin kompis? Inte?


Nåja, man kanske ändå kan förstå att de blev lite upprörda. Det är ju inte jättekul att få krångel med tåget, särskilt inte om man har en tid att passa. Men sedan säger en av dem, nämligen Tomas Fahlander, så här:

 Man förstår hur passagerarna på Titanic kände sig.


Nej Tomas, det gör du inte. Det här är skillnaden: du är en vuxen man som inte lyckades ta dig av ett tåg i tid. De på Titanic var inlåsta och dog i iskallt vatten, de drunknade eller dog av kyla och de som överlevde var självklart kraftigt traumatiserade. Du blev försenad en timme, de dog. Det är inte samma sak. Inte ens lite. Det är ju helt upp till dig om du vill se det om samma sak, men förvänta dig inte pompa och ståt när du darrig och tårögd sitter på ålderdomshemmet och med skälvande röst berättar om den hemska gången då du missade din avstigning på tågperrongen. Mikael Wiehe kommer inte skriva en sång om ditt trauma och jag betvivlar att BBC kommer göra en miniserie om era hemska minuter på tåget då ni inte lyckades lyfta era väskor fort nog för att komma av tåget.

Men gud, jag glömde. Förlåt! Idag är det ju så att alla har rätt till sina känslor och om man känner sig traumatiserad/kränkt/mobbad så ÄR man ju det. Så Tomas Fahlander, det är bäst att du börjar skriva dina memoarer på en gång. En sådan här historia måste ju bara få komma ut till allmänhetens kännedom! Jag är glad att jag har kunnat bidra till det.


8 kommentarer:

Kerstin sa...

Det är ju bara helt underbart Ellen :-D Klart den bästa bloggen på länge (förutom din då). Har du sett gubben i väghålet? Och att han säger att om han hade vetat att grusvägen inte skulle asfalteras hade han aldrig flyttat dit, bara det att han bott där i 30 år, hahahaha. Tack för tipset :-)

Ellen sa...

JA! Eller hon med fiskpinnebenet. Ska blogga om det också sen. :-D

presens sa...

Visst är den härlig! Jag fastnade förra sommaren och har aldrig tagit mig därifrån. ;-)

Iseika sa...

Den här http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.se/2012/03/plopp-lycka-na-men-en-riktig.html var nog ändå den bästa.

Jag tappar liksom tron på människan.

Kerstin sa...

Ja, alltså plopphistorien (som jag läste efter att jag kommenterat här) tar ju helt klart priset. Jag skrattade så tårarna rann på riktigt. Min trodde att jag blivit helt knäpp :-D Fiskpinnebenet var också kul och snigeln i salladen - helt obetalbar bild.

Sofie med Sonja sa...

Det här är min absoluta favorit någonsin, vill minnas att min kompis tipsade om denna tragiska händelse redan när det begav sig.

http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.se/2009/07/puddingen-var-tackt-med-mogel.html?m=1

Anonym sa...

det är väl rätt uppenbart att han menar för att den 20 januari är det iskallt, men nu är det inte så kallt?

måste ju bara tipsa om denbrunamaten.se också! Underbar blogg.

Sandra sa...

Ibland kan jag hitta likheter, som den här:

Ellen vs Elsa Billgren.

Snarlikt!