lördag 19 december 2015

Från mig till er, en... debattartikel!

Ja men jag VET ju att ni är många som har suttit och suckat över att det inte är nån julkänsla i år. Mindre än en vecka till julafton och det är regnigt och varmt och blött och Ellen har inte bloggat om Vit jul-kampanjen. Jag vet. Det är taskigt.

MEN! För att liva upp lite gick jag all in i år. Inget småtjafs på twitter. Inget trött blogginlägg. I år blev det debattartikel på Aftonbladet istället.

Här kan ni läsa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article21957058.ab

Hoppas att julstämningen steg lite nu i alla fall. Själv ska jag göra maraboufudge och after eight-tryffel. God jul då!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Läste just sin artikel i AB och kan lugnt konstatera att du definitivt inte kan ha alla hästar kvar i hagen !
Så mycket skit och svammel på samma gång har jag nog aldrig läst!
Stackars barn till en sån morsa !

Ellen sa...

Ha ha, vad gulligt av dig.

Iseika sa...

Gud, jag har ägnat en timme åt att läsa kommentarerna. Varför gör jag så mot mig själv? Det är någon typ av självskadebeteende jag har. Folk i gemen är dumma. Folk i gemen kan inte läsa. Folk i gemen kan inte se längre än sin egen nästipp. Sa jag att folk i gemen är dumma också?

Sa jag att du har rätt också? Som rätt ofta.
/I

Madde sa...

Hahaha herregud kommentarerna. Varför måste det vara så svartvitt? Jag kommer troligtvis inte dricka vid jular med min lille (möjligtvis med undantag för lite glögg) pga väldigt lättpåverkad och negativa erfarenheter av berusade föräldrar (dock faktiskt aldrig på julafton vad jag kan minnas!), men skulle aldrig moralisera över andras val att dricka nån öl eller lite vin. Liiite skillnad mellan det och att supa sig redlös och misshandla barnen...

Anna sa...

Mycket bra skrivet, det skulle ha kunnat vara jag som skrev för jag tycker precis som du! Vilka kommentarer du fått sen.... Jag är såååå trött på pk-människor Tror de att världen på allvar blir bättre om de fördömer allt och alla! Världen är inte svart eller vit, den är svart och vit samtidigt! God Jul!!

Anonym sa...

Ellen du är nog inte riktigt frisk och det märks, din artikel var antingen ett halvhjärtat och medvetet försök till uppmärksamhet (är du inte lite för gammal för sånt?) eller så är du om ursäktar uttrycket, patetisk - vilket ytterligare stärks med tanke på ditt svar 'haha vad gulligt'. När du reducerar dig själv med sån barnslig attityd så är det något fel med dig, men tillåt mig bara säga det här:

Syftet med Vit Jul är just för att se till att barn inte ska lida för att deras föräldrar dricker för mycket kring Jul. Är det så svårt att få in i ditt huvud?
Tror du att en alkoliserad förälder fattar att de bara ska dricka lite kring Jul? Nej Ellen, och bara för att dina barn inte lider betyder det inte att många, många barn i andra familjer gör det kring Julen för att deras föräldrar inte har någon spärr för alkoholkonsumptionen. Du kanske ska ägna en tanke åt dem barnen också isället för din egen lilla sfär? I synnerhet innan du skriver något så förkastligt. Tänk efter nästa gång, och bespara mig dina juveila svar.

Ellen sa...

Anonym - naw, lite upprörd?

Ledsen kille sa...

Situation: ett sällskap, en famil, en släkt firar jul ihop. En har problem med alkohol och dricker stora mängder i perioder. Första glaset är triggern. De andra i sällskapet ser inte personen när den är ensam senare under julhelgen i sin lägenhet. Då personen döljer detta vet de andra inget om problematiken. Det första glaset är avgörande. En vit jul kampanjen är väl ett bra initiativ för att sällskapet ska bli uppmärksamma på vad konsekvenserna kan bli av alkohol vid tillställningar. En vitjul är en ett mindre initiativ till det första glaset för den som inte kan hantera det. Att grupptryck påverkar vet vi ju alla sedan länge. Därmed ökar riskerna för det första glaset även för den som gör allt för att kämpa emot.

Förstår inte hur det kan vara fel att ta initiativ för att stödja den person som inte klarar av det. Själv kan man tänka att det inte är problem. Men du vet faktiskt inte vad det innebär för din bordsgranne. Stigmat runt alkoholism gör att det inte är första man erkänner direkt. Jag är nyfiken på hur du kan må dåligt av kampanjen. Den finns för att hjälpa och stödja människor. Att hjälpas åt för hjälpa sina medmänniskor är vad vi behöver mer av. Alkolism är ett ofta dolt problem. Snälla tänk på din näste!

Ambivalent sa...

Håller helt med dig, givetvis. I vår familj finns ingen anledning att avstå från en julöl eller en mugg glögg (det sistnämnda förmodligen när barnen somnat). Det är skillnad på att dricka sig full och att ta ett (1) glas för att det är gott eller vilken anledning människor nu har för att göra något icke livsnödvändigt. Jag växte upp utan alkohol på julen, helt okej, gifte in mig i en familj där vi på sin höjd tar just en öl till maten. Barnen vet att det är för vuxna, dricker julmust och öppnar julklappar. Avstå om du vill, men att peka ut andra som sämre föräldrar/människor pga en öl känns lite...orimligt.

Anonym sa...

Är själv uppvuxen i ett hem med alkoholproblem och håller 100% med dig. De som gör sig märkvärdiga över att de firar en "vit jul" är garanterat inte de som bäst skulle behöva det. Tror såna svartvita kampanjer inte gör så mycket mer än att få redan duktiga människor att känna sig ännu duktigare.
Däremot hoppas jag alla i jul (och alla helger) bjuder gäster på alkohol med eftertanke. Vet man att det kommer släktingar som har svårt att begränsa sig så får man göra det åt dem. När mina föräldrar kommer och hälsar på serverar jag aldrig någon alkohol.

Karolina S sa...

Hej Ellen. Jag har liiite svårt att förstå varför du stör dig så mycket på kampanjen? OK, jag kan också bli irriterad på PK-människor som slår sig för bröstet när de gör nåt fint, men OM det här kan hjälpa något barn (jag tror inte heller att kampanjen kommer ha en jättestor effekt, men det är faktiskt inte orimligt att tänka sig att någon enstaka vuxen som dricker lite för mycket tänker till) VARFÖR göra sig omaket att skriva en lång debattartikel och dissa den?
Snälla, förklara för mig! Är det så förfärligt att bli skuldbelagd som förälder? Varför, varför?

Ambivalent sa...

Kan du ha upprört Malin Wollin? :D
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/malinwollin/article21992812.ab

Lisa sa...

Tack! Som vanligt spot on. God fortsättning!

Cissi sa...

Aha, var det du som låg bakom den krönikan? :-) Jag läste den i samband med Malin Wollins, i sedvanlig ordning, orimliga svartvita tyckande. Jag håller med dig, ser absolut ingen mening med denna kampanj. Möjligtvis bra att den bidrar till en debatt kring alkoholkonsumtion och att vissa har problem med den vilket går ut över deras närmsta omgivning men det är ju knappast begränsat till julen som högtid.Jag hade inte en vit jul, vare sig vädermässigt (var på Gran Canaria :) eller i glaset (ett glas rött till middagen) och det for knappast min dotter illa av.