söndag 2 juni 2013

Charter med barn - hur var det då?

Så klart alldeles alldeles underbart!

Jag var ju lite skeptisk i förväg, det var jag. Dels på grund av väderprognoserna som vittnade om regn och kallt, men dels också för att det där med charter? Egentligen? Är det inte lite...?

Men det var awesome, det var det helt enkelt. Smidigt, praktiskt och det blir väl lite var man gör det till. Jag vägrade att äta på det ställe som hade en svensk meny, men så mycket längre sträckte sig min snobbism inte. Man får ta det för vad det är och det var en helt underbar semestervecka. 

Här kommer några tips från mig i egenskap av kanske inte direkt nyfrälst, men ändå smått övertalad, om att charterresan faktiskt har sina fördelar. 

- Köp till mat på flyget till barnen, men skippa er själva. Vi hade snålat och inte köpt till någon, men efter en två timmars försening och snoohohooordyr mat på Arlanda önskade vi nog alla att barnen hade fått köttbullar med mos på planet. På hemresan matades de med chips och choklad i väntan på planet eftersom den utlovade snackbaren vid gaterna i princip hade chips och öl att erbjuda. 

- Våga drick vattnet om det inte är uppenbart olämpligt. Jag såg människor som släpade hem flaskvatten från affären trots att Kroatiens vatten går utmärkt att dricka. Barn ska dricka mycket i värmen, så det underlättar något enormt att kunna fylla på en flaska och ta med ut om man så bara ska iväg en halvtimme.

- Köp glass en masse! Finns nog inget mina barn var lyckligare över än de stora glassarna de åt orimliga mängder av. 


- Våga snåla på maten till de små. Herregud, hur låter det här egentligen? Vad är vi för slags föräldrar egentligen? Nej men så här: en tvååring äter enligt min erfarenhet typ tre tuggor mat vid varje måltid. Det är så inte värt att lägga pengar på en hel portion till ett barn som ändå inte äter. Majken fick av alla våra andras måltider istället för en egen och fick på så sätt smaka mest av alla och vi fick pengar över till mer glass. För som sagt: köp glass!

- Ha inte så stora krav och höga planer. Det här gjorde vi i en vecka: solade, badade, kastade macka (så sjukt mycket), gick långpromenader, köpte glass och kastade boll. Och så åt vi, åt och åt och badade lite till och allt det där. Vi gjorde två utflykter till närliggande byar/städer, men helt ärligt var barnen nöjdast när vi strosade längs gågatan utanför hotellet och pratade med de andra som var där (90% norska pensionärer). 



































- För att ovanstående tips ska fungera är det här jätteviktigt: åk någonstans där ni tror att ni kan trivas. Jag hade inte klarat av att traska fram och tillbaka på en dammig bilväg i en grekisk badort med bara en strand att erbjuda. Jag älskar Kroatien och Podgora är visserligen en mycket liten badort men det fanns promenadvägar och berg och små orörda vikar och vacker natur och så mycket mer än de värsta turistorterna i andra länder kan erbjuda. Jag tror att det blir väldigt enahanda att få ihop barnens vilja och förmåga med vad man själv vill göra om man har åkt någonstans enbart för värmen och vattnet. 

- BADA FÖR I HELVETE! Hur svårt kan det vara att hoppa i vattnet med sina barn? Okej, det här kanske är mer av en utskällning än ett tips, men jag blir så trött. Man får cancer av att ligga och sola och ja ja, solen tar mer i vattnet än på stranden, men i vattnet kan du leka med dina barn och det blir en helt annan upplevelse. Föräldrar som enbart sitter på en solstol och på sin höjd doppar tårna ger jag inte mycket för. Om man inte har typ urinvägsinfektion då.

- Ha en urtrevlig granne som klipper gräset åt er när ni är borta, så att när ni kommer hem klockan fyra på morgonen möts ni överraskande nog av en nyklippt gräsmatta istället för en djungel. Det här är ett tips som jag VERKLIGEN rekommenderar till er husägare!

Tja, det var väl allt. Nu ska jag leta huspriser i Kroatien. 

Inga kommentarer: