fredag 20 maj 2016

Vaffö gö ja på detta viset?

Ni vet när man ser ett klipp i affären av typen "tre paket blöjor för enbart 100 kr" och så ska man betala och det blir sviiindyrt och man inser att rabatten inte slås in och inser i samma sekund att det bara var ett erbjudande för medlemmar i nån jävla kundklubb som man såklart inte är medlem i, men man skäms för mycket för att säga till så man betalar det svindyra priset ändå och sen får man skippa frukost en vecka? Så gör jag jämt. Inte handlar blöjor, utan lider ekonomiska och/eller andra konsekvenser för min egen dumhet i kombination med feghet.

Som idag på lunchen. Jag tänkte kolla in ett ställe med italiensk buffé, så jag gick in där. Frågade om det fanns vegetariskt alternativ och kvinnan i kassan svarade på bruten italiensk-svenska att jodå. Så jag satte mig, hämtade vatten osv och skulle hämta buffé. Det fanns ETT vegetariskt alternativ och det var det spenat i. Jag avskyr spenat. Men nu hade jag ju redan satt mig och visat att jag skulle äta där, så jag kunde ju inte gå. Istället beställde jag en pizza, något jag absolut inte var sugen på men som var det enda jag hittade att äta.

Och pizzan kom in. Den var  helt okej god, men jag var ju för fan inte sugen på pizza. Nåja, den var ju mycket billigare än buffén tänkte jag för mig själv, när jag smått illamående gick för att betala. Men nähä, då fick jag betala för buffén ändå, för de hade tydligen nåt koncept där man valde pizza eller varmrätt så även om jag inte hade ätit av alla charkuterier fick jag betala fullpris.

Och jag säger aldrig ifrån. Aldrig nånsin.

Om man lägger ihop alla pengar jag betalat för att slippa känna mig dum, eller för att slippa ERKÄNNA mig dum, då skulle jag ha kunnat köpa mycket mer smink.

Men nä. Istället betalade jag en hundring för en lunch jag inte ville ha. Ibland är jag jävligt dum i huvudet.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tänker att de där människorna som jobbar med service borde ge dig just detta. "Vegetariska alternativ? Ja, vi har ett." "Ursäkta men jag förstår att du köpt tre paket blöjor av just det märket vi har erbjudande på, är du medlem?". Det kan väl inte vara förjävla svårt att få ur munnen?

Concha sa...

Förstår dig precis. Har precis betalat helförsäkring på bilen trots att jag ville ändra till endast trafikförsäkrng. Klarade inte av att ringa och ändra.

Karin Svensson sa...

En sak som gör mig ursinnig är när Willys har erbjudanden som jag inte kan ta del av om
jag betalar kontant.. många av deras erbjudanden vet jag inte ens om själv att jag har handlat..jag handlar det jag behöver.
Jag måste dra mitt kort för att det ska registreras, så nu tar jag för vana att alltid dra mitt kort.