måndag 8 februari 2021

Been there, read that

 Förra årets lästa böcker kommer här. 

Det är viss sortering, på så sätt att den absolut sämsta läggs i slutet med en sågning, och att mina favoriter kommer först. Men sen harjag inte sorterat bättre. Jag menar... orka.

Samlade verk - Lydia Sandgren
En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie
Rotvälta - Tove Alsterdal
Ya Leila - Donia Saleh
De sju morden på Evelyn Hardcastle - Stuart Turton
Att tro på Mister Pip - Lloyd Jones
Tigrar i rött väder - Liza Klaussmann
Hundra skäl att leva - Richard Roper
Svärmodern - Moa Herngren
Queenie - Candice Carty-Williams
Själarnas Ö - Johanna Holmström
Det svarta trädet - Tana French
Den sorgsne busschauffören från Alster - Håkan Nesser
Ödesmark - Stina Jackson
En dag ska jag lämna allt det här - Katarina Bivald
Kirke - Madeline Miller
Sent på dagen - Tessa Hadley
Där kräftorna sjunger - Delia Owens
Där fåglarna slutat sjunga - Jenny Quintana
Small pleasures - Clare Chambers
Svarta näckrosor - Michel Bussi
Min mörka vanessa - Kate Elizabeth Russel
Jag ser allt du gör - Annika Norlin
Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts - Mhairi Mcfarlane
Jungfrustigen - Philip Teir
Främlingen - Elly Griffiths 
Idag ska allt bli annorlunda - Maria Semple
Silvervägen - Stina Jackson
Säg inget om Lydia - Celeste NG
Himmel över Alaska - Kristin Hannah
Ormarna - Sadie Jones
Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt - Gail Honeyman
Ränderna går aldrig ur - Agnes Hellström
Goda grannar - Mattias Edvardsson
Jonathan bortom all kontroll - Meg Rosoff
Evelyn Hugos sju äkta män - Taylor Jenkins Reed
Drömhuset - Veronica Henry
Adhd, från duktig flicka till utbränd kvinna - Lotta Borg Skoglund
Som pesten - Hanne Vibeke-Holst
Stormvakt - Kristina Ohlsson
Strandläsning - Emily Henry
Hon den roliga - Alba Mogensen
Ciderträdgården - Veronica Henry
Terapeuten - Helene Flood
Glass houses - Louise Penny
A great reckoning - Louise Penny
The nature of the beast - Louise Penny
Det är inte jag, det är du - Mhairi McFarlane
Bergens stjärnor - Jojo Moyes
Vuxna människor - Marie Aubert
Person okänd - Susie Steiner
Saknad, förmodad död - Susie Steiner
Den oändliga familjen - Cilla Naumann
Offermakaren - Viveca Sten
Floden hem - Hannah Richell
Jag borde sagt det först - Annika Wall
Överlevarna - Alex Schulman
Fjärilsvägen - Patrik Lundberg
Jul i krinolin - Amanda Hellberg
Bokcirkeln vid världens ände - Frida Skybäck
I hjärtats bibliotek - Phaedra Patrick
Ett väldigt stort hus på landet - Claire Sandy
Dockorna- Katarina Wennstam
En oönskad julklapp - Sara Molin
Det slutar med oss - Colleen Hoover
Bröllopsfesten- Lucy Foley
I sommar blir det nog bättre - Sisko Savonlahti
Männen i mitt liv - Sofia Rönnow Pessah
Fjärilsrummet - Lucinda Riley
Hem till Scupper Island - Kristan Higgins
På andra sidan Hudson River - Kristan Higgins
Jul i strandhuset - Veronica Henry
Sanningens ögonblick - Kristin Hannah
Livets aviga och räta - Kate Jacobs
Moratorium - Monca Rehn
Hjärtats bokhandel - Veronica Henry
Ett år av vila och avkopplinge - Ottessa Moshfegh
Den där kvällen - Sheila O'Flanagan
Lögnarens flickvän - Catherine Ryan Howard
Dödligt arv - Rachel Rhys


SÄMST:
Kärlek i mån av snö - (författarens lamn utelämnas av barmhärtighet)
Så här skrev jag om den:
"Det enda som fick mig att ta mig igenom den här boken var tanken på hur jag skulle kunna lustmörda den sen. Vad är så illa då? Utan inbördes ordning:
1) Ingen pratar, alla tjuter av skratt eller skriker av bestörtning eller flämtar av indignation. Främst skrattar de. Jag har aldrig läst om några som så ofta skrattar så de gråter, och INGENTING som sägs är roligt?! (första bilden här nedanför)
2) Den absurda historien om svenska akademin som är huvudpersonens arbetsplats. Det är som att författaren ville bevisa att hon också hade kunnat skriva "Klubben" (det hade hon inte), vilket resulterar i långa sidospår där folk pratar om Horace, Sara Danius, Katarina Frostensson osv. Komplett med hänvisningar till citat?!
3) Inga detaljer stämmer. Se bilderna nedan för exempel. Kom brorsan Oscar år 1991 eller 1992? Var storebrorsorna 14 eller nästan 18? Hur kan storebror Kalle bara vara 2 år äldre än lillebror oscar när de är vuxna, när han var 10-14 år äldre som barn?
4) Jag bara måste nämna de usla dialogerna igen. Vansinnigt
5) Nivån på språket och korrläsningen. Båda ligger nära noll. Vid ett tillfälle är huvudpersonen "coollugn". Inte ko-lugn, utan cool-lugn. Alltså...

Läs. Inte. Denna. Bok! Det gör mig så förbannad att sån här slapphet och nonchalans inför läsaren accepteras. Gud, höll på att glömma! Vid ett tillfälle beskriver en karaktär sin förläggare som en förläggare som en jättehärlig och bra person vid namn Louise. Boken är utgiven på Louise Bäckelins förlag... (där de uppenbarligen inte kostar på sig korrläsare)."