tisdag 14 juni 2022

Lystring alla streamingtjänster! Här får ni en gratis idé.

Okej så jag kom på den här idén för nån vecka sen och kan inte släppa tanken på hur mycket jag vill ha den här funktionen. Jag introducerar: skippa personer/segment i tv-serier. Jag ska förklara närmre.

Ni vet hur det på i princip alla streamingtjänster finns en "skippa intro"-knapp? Det jag föreslår är en likadan knapp, fast istället för introt ska man kunna skippa vissa storylines. Om vi tar "This is us" som exempel, så vill jag i inställningarna på streamingtjänsten kunna klicka i att för denna serie vill jag få alternativet att hoppa över alla Randalls storylines, eftersom jag avskyr honom. Scener där de allihop är med ska inte påverkas, men de scener som bara handlar om honom och hans familj? Ja, då vill jag få upp en liten knapp längst ner i bilden som säger typ "skippa denna storyline". 

Eller ta "Grey's anatomy" (jag kämpar mig igenom senaste säsongen och det är en jävla kamp, fy fan vad dåligt det har blivit) istället. Förstår ni vilken ljuvlig serie det skulle bli om man kunde skippa alla berättelser där Hunt är huvudpersonen? Drömmen! 

"Men om det är en stor operationsscen där flera är med i salen men Hunt är huvudkirurgen"? (Eller liknande scenario i valfri annan tv-serie, ni får ha lite fantasi själva). 

Ja, då ska det ju såklart visas. Det jag pratar om är de där små sidohistorierna i serier som följer de olika karaktärerna i deras "fördjupningar". 

"Men tänk om du inte fattar nånting av vad som händer sen då, för att något viktigt har hänt i en storyline du valt bort?" 

Tråkigt för mig, men det är ju mitt problem. Då får jag väl kolla om med dessa scener med om det är viktigt för mig. 

Förutom att kunna välja bort baserat på person, borde man kunna välja bort baserat på segment. Detta är ju mer relevant för reality-tv av olika slag. Säg att du älskar Bäst i test men tycker att den där intervjun och tävlingen i mitten är jättetråkiga. Fram med knappen och välj "skippa segment". Eller du kanske tokälskar Paradise Hotel (r.i.p.) men tycker att deltagarnas intervjuer är pisstråkiga av nån absurd anledning? Skippa segment!

FÖRSTÅR NI HUR NICE DETTA VORE? 

Är det svårt att införa? När det kommer till tekniken: nej, det finns ju redan teknik för att skippa intro. Det mesta som krävs är arbete att metatagga upp allt innehåll. (Killgissar jag lite på.) 
Rättighetsmässigt då? Vill serieproducenter och manusförfattare och skådisar (inte för att de har nåt att säga till om) att streamingtjänsterna ska låta tittarna välja bort delar av innehållet? Antagligen inte. Men det blir väl en rättighetsfråga, och man kan ju börja med att införa detta på egenproducerat innehåll.

Ni ser, jag har tänkt ut exakt allting. Snälla någon, inför detta så att jag kan se klart serier som jag gett upp på eftersom jag inte stått ut med en (eller fler) huvudkaraktärer. Looking at you, "This is us".



Inga kommentarer: