söndag 10 januari 2016

Om att lägga barn.

Kl. 19.00 - dags att lägga barn 1.

Barn 1 har kissat i sängen upptäcks vid läggningen. Detta har ingen upptäckt förrän nu, vilket innebär att sängen är "lagom" fräsch. Barn 1 läggs i föräldrarnas säng.

19.30 - dags att lägga barn 2.

Barn 2 blir hysteriskt ledsen över kombinationen trött + vill inte sova + kommer på gamla läraren har slutat och imorgon är första dagen med nya lärarna som är helt okända. Barn 2 vill därför somna i föräldrarnas säng.

19.40 - tittar om barn 1 har somnat. Det har barn 1 inte. Barn 1 ligger och tittar i serietidningar och fräser "jag tränar på att läsa, ska du säga åt ett barn att det inte får lära sig läsa??" när jag säger till.

19.42 - Barn 2 är hysteriskt ledsen fortfarande. Krånglar och vägrar lägga sig.

20.00 - Barn 3 förbarmar sig över barn 2 och går och lägger sig så att de kan somna i samma säng ihop.

21.00 - jag säger till barn 2 och 3 att de faktiskt måste sova nu. Barn 2 ändrar sig nu och vill somna i egen säng. Barn 3 är ledsen av okänd orsak. Jag säger "men somna i min säng då" till barn 3, eftersom - halleluja - barn 1 har somnat.

21.02 - Barn 2 blir svinarg och ledsen eftersom HON fick minsann inte somna i min säng när HON frågade.

21.20 - status på barnen: mkt oklar. Ett sover. Det får anses vara succé.


Inga kommentarer: