måndag 28 september 2009

Viva la klassamhälle?

Jag hörde på nyheterna idag att Björklund har ändrat sig. För att gå yrkesgymnasie bör man faktiskt ha klarat både svenska, engelska och matte samt fem ämnen till. Tidigare hade han tydligen sagt att det skulle ha räckt med svenska.

Gud, han är så äcklig. Jag kan inte nyansera det bättre, Björklund får stå för allt som är fel med den skolreform som sker idag. När vi skapar två sorters medborgare: de som är fit for education, och de som kan få nöja sig med något slags yrke. För allt handlar ju om att vara anställningsbar idag. Klart man ska vara anställningsbar. Här är dock ett litet problem:

- Vi vet via massor av undersökningar och forskning att det främst är barn från medelklass/överklass/akademiker-familjer som läser vidare efter gymnasiet. Har man inte föräldrar som studerade vidare, är det mycket mindre troligt att man själv gör det än om man har föräldrar som läste vidare. Där är alla överens, så är det. Det är liksom fakta.

- Gymnasieskolan går dock de flesta. Alla gillar inte alla ämnen (herregud vad jag avskydde geografin), men själva grundtanken har på något sätt ändå varit att en viss nivå av allmänbildning, av vidareutbildning, av högre utbildning ska vara inblandad - även om man läser ett mer yrkesinriktat program. Så att även om man inte läser vidare ska man ha en kunskap som medborgare som gör att man kan vara en "bättre medborgare"

Ju färre teoretiska ämnen man läser på gymnasiet, desto svårare blir det att läsa vidare på högskola eller universitet sen. Ju färre akademiska ämnen man kommer i kontakt med under gymnasiet, desto sämre förutsättningar har man i det samhälle som faktiskt är uppbyggt på akademiska ämnen. (Akademiska får stå för "teoretiska på högre nivå" till skillnad från praktiskt inriktade ämnen). Det finns en enorm poäng med att ha medborgare som är högt utbildade, det är så samhället utvecklas. Det är så vi minskar klasskillnader, det är så vi jämnar ut de odds vi fick med oss i modersmjölken eller ersättningen.

Men nu är det slut på det. För nu ska vi rikta in oss mer, de som inte har "läshuvud" (läs: de som inte har studieengagerade föräldrar, läs: de som ofta kommer från de lägre socialgrupperna) behöver inte bry sig om det där med viktig kunskap. Huvudsaken är att de blir anställningsbara, att de kan jobba. Gärna fysiskt, så att vi har såna som gör såna jobb. Gå yrkesgymnasium med er bara! Vi har sänkt kraven, men tydligen var det kinkigt att vi tyckte att ni inte skulle behöva kunna nåt annat än svenska, så vi säger väl 8 ämnen då. Godkänt i 8 ämnen är allt ni behöver. Komsi komsi små arbetare.

Så att medelklassungarna i lugn och ro kan gå och utbilda sig till läkare, jurister, samhällsvetare, sakkunniga. Så att vi liksom befäster det här klassamhället där man gör skillnad på folk och folk.

Och nej, jag tycker inte att det är något fel på att inte vilja läsa vidare. Eller på att vilja bli elektriker. Det jag tycker är fel är att man snävar in, att man väljer bort, att man gör så att det val man gör vid sexton års ålder i än mer utsträckning ska styra ens framtid.

Äckliga Björklund.
Nej, jag kan inte vara mer nyanserad.

(And don't even get me started on att såna som jag ska få 200 spänn mer i månaden efter skatt, vilket kommer kosta samhället 10 miljarder kronor. Sverige blöder. Men det är tydligen jävligt viktigt att vi som redan har så att vi klarar oss ska få lite till.)

1 kommentar:

emmaw sa...

...eller så är det just "att snäva in och välja bort" som blir räddningen för många. Som gör att de orkar ta sig igenom gymnasiet, skaffa sig ett yrkeskunnande och sen få jobb. Och förhoppningsvis en bättre självbild än "jag är dålig i skolan". Sen kanske de orkar, vill och kan läsa upp till en högskolebehörighet, och då tycker jag att den möjligheten ska finnas - förstås.