måndag 14 februari 2011

"Vad ska vi äta ikväll?"

Det går ju bara runt, runt, runt. Jag är så trött på att behöva skriva matlistor och fundera ut maträtter och så ska det gillas av alla och ätas av alla och helst gå någorlunda fort att göra och vara varierat, nyttigt, helst ekologiskt, roligt, och blörk!

Nej, matkasse fungerar inte eftersom någon (jag) är väldigt kräsen och det blir ett enormt svinn och då försvinner ju poängen lite. Matlistor skriver vi så fingrarna glöder men det är ju ändå samma rätter som snurrar runt. En dag pasta, en dag fisk, en dag kyckling, en dag vegetariskt, en dag kött(färs) och så ska man försöka få till lite roligare helgmat. Vilket ju kanske inte är det största problemet, när man kan få ta ut svängarna så är det lättare att få inspiration. Lättare än "vi behöver äta senast klockan sex och maken som handlar kommer hem halv sex och jag är så trött på spaghetti!".

Fick barnen bestämma skulle det vara makaroner varannan dag och pannkakor varannan dag. Räkor på helgerna kanske. Fick maken bestämma skulle det vara korv och bacon och kött och kokt potatis. Så jag bestämmer. Och är så förbannat trött på det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har samma problem och tycker också det är urtrist. Jag hade gärna provat matkassen dock men det har vi inte där jag bor tyvärr.

presens sa...

Vi provade en matkasse och tyckte att det var jättebra. Men, som du säger, det blev en del svinn. Av fem rätter lagade vi två-tre. Sen gjorde vi andra saker med en del av ingredienserna, men minst en rätt per vecka försvann bara. Det bästa var ändå all inspiration man (jag) fick av att prova nya saker, nya kombinationer, nya kryddor. Vi har gjort en paus nu, men kommer säkert att återvända någon period till.

Det borde finnas någon form av matlisteutbyte. Du får min och jag får din. Och så ska det vara med människor som gillar samma saker som en själv.

Ellen sa...

Ja, för det är ju det där med smaken och vad man kan äta också. Som jag som inte äter kött förutom köttfärs, inte bacon eller skinka eller svamp eller massor av såna saker, får ju svårt att bara ta veckomatsedlar rakt av. De innehåller ofta sånt.

Sofie sa...

Åh, jag vet! Och då är vi ändå bara två vuxna än så länge, inga barn. Jag äter inte kött, men gärna fisk, fast är dålig på att laga "nya" fiskar. Blir oftast lax eller något med räkor när jag är sugen på sjöodjur.

Har precis handlat för måndag till torsdag, och detta ska vi äta:

Vegetarisk pizza från pizzakit (säkert inte så nyttigt, men men...)
Rödbetssoppa och vitlöksbröd
Färsk pasta med ugnsrostad sötpotatis, rödlök och fetaost
Massamamcurrygryta med räkor och ris

Malinka sa...

Preciiis samma problem här: samma rätter går runt, matkassar funkar inte och maken kan bara hitta på saker som jag inte är så förtjust i.

Och så har vi dessutom en plutt som bara äter kolhydrater, typ. Ris, pasta och potatis, ja tack. Allt annat, nej tack. Eller, frukt äter han massor, broccoli och tomat för det mesta, och ett och annat ägg.

Ellen sa...

Sofie - precis! Fisk innebär oftast lax eftersom det är det som finns lättillgängligt i affären. Skaldjur äter inte maken så gärna, vilket ju ställer till det.

Malinka - vi har slutat ta hänsyn till matvägraren här hemma. Det blir ohållbart eftersom han inte är konsekvent. Ibland äter han köttfärs, ibland inte. Det enda vi med säkerhet vet att han äter är som sagt spaghetti eller pannkakor. Så visst, det klämmer vi ju in någon gång i veckan så att han inte ska svälta ihjäl.

Annars skulle han kunna leva på mackor och yoghurt. Och hur nyttigt är det?

Jenny i Malmö sa...

Vi testar matkassen för första gången denna vecka för att komma ur mattristessen samt att det är dags för lite nya rutiner. Jag oroar mig dock för två saker. Det första är hur jag ska klara av att ta huvudansvaret för matlagningen med nya recept varje dag. Normalt sett är det mannen som står för matlagningen. Jag är faktiskt ganska kass på att laga mat.
Det andra är att vi har en matvägrare på 3,5 år som i princip inte äter något. Eftersom hon alltid dissar maten fast vi anstränger oss för att laga mat som hon gillar, tänkte vi att vi lika gärna testa lite nya recept och laga lite roligare mat. Vi får se hur länge vår nya strategi håller, det känns onekligen lite skakigt.