fredag 2 december 2011

Hallå hörrni!

Nu är jag arg. Här skriver jag att jag håller på att DÖ och ingen reagerar. Jag kunde ha avlidit i natt, faktiskt. Jag höll på att dränkas i min egen svett samtidigt som jag frös ihjäl. Eller heter det fryste? Jag har fortfarande feber och kan inte skilja på riktig svenska och min dialekt för tillfället. Jag säger att jag tröck på knappen, men det vet jag ju att det ska vara tryckte. Är det samma med frös och fryste? Fast om jag googlar så har SvD också använt ordet "frös", så då duger det till min blogg.

Nu har jag vräkt i mig alvedon och ska på det viktigaste jobbmötet det här sidan året. Det känns sådär, kan jag ju erkänna. Men ställa in är helt enkelt inte ett alternativ, så... Here we go! Eller jag då. Here I go.

Och ni ska ju TYCKA SYND OM MIG. Så att när jag stapplar in genom dörren hemma ska jag inte bara mötas utav familjens ömk och sympati, jag vill se sympati här också? I alla fall ett "duktig chey"?


14 kommentarer:

presens sa...

Det heter "frös". Jag frös och sjön frös igen, men jag fryste in bären och jag frös ner brödet.

Och vi ville nog bara inte störa i all ynklighet...

Du är så *duktig*, Ellen! /klappar på huvudet.

Bra så? ;-)

presens sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malinka sa...

*synd om*

Precis som Presens säger: "jag frös i hela kroppen", "jag fryste in bären". Samma skillnad mellan "frusna barn" och "frysta bär".

Jag säger också "tröck". Och "röck" och "böt". Mälardalska? Vad säger du om "spall" (som i spilla-spall)?

presens sa...

Oj, det blev visst lite fel där uppe trots allt. Sorry.

Lairama sa...

Stackars stackars dig.
Jag tycker jääääättesynd om dig.

Ellen sa...

TACK! Så ska det låta!

Malin - va? Röck, böt och spall? Kan du inte prata svenska eller? ;-) Tröck är det enda som man säger så, förstår du väl?

JsN sa...

Böt?

En människa kan också vara fryst, men är då död och nedfryst! Inte frusen!

Spilla - spall - spullit

JsN sa...

Böt?

En människa kan också vara fryst, men är då död och nedfryst! Inte frusen!

Spilla - spall - spullit

presens sa...

Här heter det "bytade". Ja, inte här som i att jag säger så, men här där jag bor.

JsN sa...

Ah! Självklart böt! Funderar på om det är mitt skånska eller uppländska språkarv?

presens sa...

Det uppländska, JsN.

JsN sa...

Var inte så säker på på det! Skånskan är inte alltid logisk!

presens sa...

Nä, det är klart. Det var bara erfarenhetsbaserat, eftersom jag aldrig har hört en infödd skåning säga böt. Eller tröck. (Såvida de inte har fått in vanan någon annanstans, eller gör det ironiskt.) Bytade och dammsugade, det hör man ju överallt. Och rökade.

Åsa sa...

Det är mycket synd om dig. Det är synd om alla som är sjuka när de förväntas ta hand om barn. När en förälder blir sjuk och febern kryper över 37,5 borde försäkringskassan automatiskt skicka en nanny el. dyl. som tar hand om barnen och köper godis åt föräldern.