torsdag 15 december 2011

Lika svårt att hitta som en fyrklöver i mitten av januari i Norrland.

De här som propagerar för en vit jul, jag dör. Jag dör jag dör jag dör på att de inte har ett enda jävla argument, bara en massa moralpredikningar och hetsskrik om att man ska tänka på baaaarnen!

Den dag någon kan visa upp en nykterhetsivrare, en vit jul-fanatiker, som faktiskt har några argument att komma med, den dagen lovar jag att lyssna. Men nu? Åh, så mycket skitsnack. Och det stör mig något enormt att man gör en så svår fråga (barn som växer upp med alkoholproblem i familjen) till något litet cause man kan syssla med i juletid. Eller som att vår uteblivna glögg på något sätt skulle påverka någon annan.

Uppmärksamma, gärna! Men utan att skuldbelägga alla de som tar en julöl utan att barnen far illa av det. Den här moralpaniken alienerar bara, och det är synd. Fast vad fan, vissa får ju klappa sig själva på axeln och känna sig lite duktiga i alla fall. Alltid något?

7 kommentarer:

Tudorienne sa...

Ja ba Men guud vad hon stör sig på att folk vill ha snö...????

Sen hajade jag. Måste nog nästan slänga iväg ett litet blogginlägg själv.

Jenny i Malmö sa...

Jag trodde också att det syftades på snö tills jag läste "nykterhetsivrare". Trodde att det var något försök till ironi eftersom jag vet att det längtats efter den varan (snö alltså) tidigare här på bloggen.

Hur som helst håller jag helt och hållet med. Jag fattade inte att det var en så stor grej med "vit jul" förrän jag började hänga på... *trumvirvel* Familjeliv.

leos mamma sa...

när man inte fattar att "vit jul" inte handlar om snö förrän man läser "alkoholproblem" och knappt ens då, då vet man att man är trög. fattade inte alls din upprördhet, du vill ju också ha en vit jul liksom.

mvh
harintesovitpå48h_77

Anonym sa...

antar att du har läst http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.2651300/marcus-birro-redan-nar-den-forsta-klunken-rodvin-dyrt-dessutom-nar-ditt-blod-ar-du-ett-monster ... herregud alltså, att han får fortsätta skriva.

Ellen sa...

Ha ha, jag var tydligen otydlig.

Anonym - Birro ja. SÅ JÄVLA DUM I HUVUDET!

Kerstin sa...

Ja, jisses. Vad gör en liten glögg eller en julöl för skillnad? Jag förstår att det är jobbigt i de familjer där man inte kan dricka med måtta men i de fall man kan det så ser jag inte problemet. Skäms på oss som även dricker vin ibland på vanliga fredagar eller lördagar, barnen blir säkert helt traumatiserade av att maken och jag tar varsitt glas.

Malinka sa...

Det är som om de inte förstår att alla faktiskt inte påverkas av att dricka vin som de själva gör eller har sett andra bli påverkade.

Efter en halv flaska vin, som det typ brukar bli en helgkväll, är det ingen skillnad på mig jämfört med utan den halvflaskan. Jag är inget "monster" efter en klunk vin och inte efter tre glas heller. På sin höjd blir jag lite trött nuförtiden.

Men det går inte att vinna diskussionen med de här vit jul-ivrarna. De förstår nämligen inte vad vi säger, för de ser allt ur missbruksperspektiv.

(För övrigt brukar jag sällan dricka något starkare än 3,5 %-öl på julafton. Blandad med julmust dessutom. Ibland, om vi har, tar vi en snaps var. Men det kan lika gärna vara. Jag tycker nämligen inte heller att alkohol hänger ihop med julen, men det är av helt andra skäl än de moraliska som Birro et al. viftar med.)