onsdag 7 december 2011

Pia? Kevin? Ansgar?

Ungarna fick en almanacka med sin bamsetidning häromdagen, och jag tittade lite i den och fnissade åt att den var så tokig. Sådär kan det ju inte vara i den riktiga almanackan, tänkte jag. Det måste ju vara Bamseredaktionen som skojat till det lite. Men så jämförde jag med min egen, ack så seriösa, almanacka och insåg att jo. Namnen är såhär konstiga. Det är så ologiskt så man smäller av.

Ibland är det ju logiskt. August och Augusta hör ju ihop, det hörs på namnen. Solklart. Samma med Anton och Tony och Frej och Freja. Och det är ju klart att Kasper, Melker och Baltsar ska få hänga ihop på samma dag, uppväxta i kamomillastad som de är. Men sen blir det lite konstigt. Till exempel den 24 januari: Erika. Men inte Erik. Vad har hänt? Har de separerat? Eller är det en bitter släktfejd? Kanske en "familjetragedi"? VAR ÄR ERIK?

Diana är också ensam, men det kan man ju kanske förstå. Inte så många mansnamn passar med Diana. Hon är den där singeln som lägger hela sin a-kassa på spådamer som säger att en "Dionysos finns i din framtid, han är lång och mörk och har månadslön".

Disa och Hjördis har namnsdag på samma dag, 3 februari. Det tycker jag är oerhört roligt eftersom min mamma försökte promota Disa som ett namn till Majken, och jag menade då att en Disa går omkring i vadmalskläder och är frireligiös. Med tanke på att Disa nu bor med sin gamla syster Hjördis, även hon tokreligiös i kliande kläder, känns det som att jag hade rätt. In your face mamma!

Februari är för övrigt rätt fullt av ensamdagar. Iris. Valentin. Sigfrid. Vivianne. Hilding. Pia. Lage. Vänta nu förresten. Pia? Ursäkta, men VEM bestämmer vilka namn som ska finnas i almanackan? Pia? Jag menar, okej att Sigfrid och Lage och Baltsar och supergamla och konstiga namn är med, det har väl någon traditionsfylld anledning. Och bibliska namn bara MÅSTE ju vara med (men inte Noa), det säger ju sig självt. Men Pia? Har det någonsin varit ett så utbrett och vanligt namn att det förärats en plats i almanackan? Jag har svårt att se det. Pia?!

Och jag förstår som sagt inte vad eller vem som bestämmer vilka namn som ska stå ensamma? Siv har ingen kompis. Camilla likaså. Emanuel är också ensam, Gertrud med. Det går ju inte att hävda att de inte har liknande namn, för Gertrud passar väl med Gert. Emanuel med typ Manuela? Malkolm och Morgan står nämligen ihop, trots att det enda som förenar dem är de båda börjar på M. Vem är det egentligen som godtyckligt sitter och hittar på det här?

Andra konstigheter: Tyko och Volmar. Really? Har någon under de senaste åren fått dessa namn i tilltalsnamn? En snabb sökning på SCB ger att endast 33 män i Sverige har namnet Volmar som tilltalsnamn. (Stackars män). Känns inte det lite som en märklig prioritering? Volmar?

Nu har jag hittat Erik! 18 maj är hans nya adress. Prata inte om det för mycket, för separationen var tydligen tuff.

3 maj är också intressant. John och Jane har namnsdag då. Och deras barn Jack. Hela familjen Doe på en och samma dag, fiffigt! Jag antar att de har tänkt på bårhusen, där de anställda enkelt kan fira alla oidentifierade lik på en och samma dag. Om de nu hade haft en svensk almanacka, förstås.

Kevin har fått komma in i almanackan dock! De insåg att det inte gick att bara ha bibliska och/eller helt bortglömda apfula namn, så de slängde in något modernt också. Jag gillar att Kevin står ihop med Roy. Det är ungefär som att verkligen har gnuggat geniknölarna:

- Öh, du! Vi ska ha med Kevin nu! Vad kan han stå med? Ska han stå ensam eller?
- Näe, vi kör med något annat trashigt namn. Tindra?
- Ja men det är ju inte likt?
- Spelar det någon roll eller? Vi har ju för fan Adela och Heidi ihop. Det behöver inte vara LIKT. Det ska bara förmedla samma känsla!
- Okej. Conny då?
- Näe, för vanligt.
- Men du! Roy?
- Roy! Herrejävlar. Perfekt!

Jag vet. Det här inlägget har blivit makalöst långt redan. Men det finns så mycket mer att rota i. Som varför de klämmer ihop tre namn på en dag, men har många ensamma namn. Som vari likheten mellan Elsa och Isabella finns? Var kommer alla dessa makalöst fula namn ifrån? Hur många gillar egentligen namnet Seved? Och hur festligt är egentligen namnet Sylvester?


11 kommentarer:

presens sa...

Elsa är en kortform av Elisabeth. Isabella är en spansk eller italiensk version av Elisabeth. Ifall du undrade på riktigt.

(För övrigt ratade vi också Disa - inte för att vi fick några frireligiösa vibbar, utan för att det rimmar på fisa. Japp.)

Ellen sa...

Ah, det visste jag inte. Tack!

Men visst ÄR det märkligt med hur de väljer ut namnen, vilka som ska stå ihop osv?

Anonym sa...

Sivs kompis var Saga förut. Konstigt att de valde att ta bort det utan att ersätta det med något annat, Saga är ju ett namn som blir mer och mer populärt!

//Marie

Anonym sa...

Mäh, vad är det för konstigt med Pia då?!

KatarinaZA sa...

Fast Erik har haft namnsdag den 18 maj länge. 1994 hade han det i alla fall. Jag bodde i Uppsala och min pappa, som heter Erik, var i Stockholm (han bor i Malmö) och han tåg tåget till Uppsala för att äta en napoleonbakelse, som jag hade köpt eftersom det var hans namnsdag. Och det var den 18 maj 1994.

Jag undrar om Rally har någon dag i almanackan...?

Ellen sa...

Katarina - ja, det har han säkert. Jag menar bara att det är konstigt att han inte är med Erika.

Anonym - inget konstigt, men det sticker ut.

Anonym sa...

vad sjutton har Kasper, Melker och Baltsar med Kamomilla stad att göra? Eller var det ett skämt? *osäker*

Sofie med Sonja sa...

Hahaha, älskar detta inlägg, namnnörd som jag är!

Ellen sa...

Anonym- det var ett skämt.

Pernilla sa...

Jag har alltid haft namnsdag den 1 augusti tillsammans med Per. Verkade logiskt - Per och Pernilla. Men sedan några år tillbaka så är jag bortknuffad, till den 31 maj och får hänga med Petronella istället. Per blev ensam kvar.
Vad hände med Pernilla, blev hon lesbisk och lämnade Per?

Ellen sa...

Go Pernilla som vågar bejaka sin riktiga läggning. Sucks to be Per dock.