Jag fick, som de flesta andra antar jag, HM-katalogen igår. Och jag satt och bläddrade lite förstrött och noterade att det är samma sak varje gång. Tråkigt och några få ljusglimtar.
Sedan kom jag till barnavdelningen. Så mycket sött! Så mycket gulligt och fint och snutteputtesöööött. Sådär makalöst dockgulligt. Ja, på tjejavdelningen så klart. Sedan kom jag till killavdelningen och noterade att de ju inte får vara söta. Men inte nog med att de inte får vara söta, de ska vara aggressiva också. Arga. Ilskna.
Här är samma tröja i tjej- respektive killutförande. Enligt HM då.
Tjejernas tröjor har söta små djur på sig. De är väna, sköra, gulliga. Trevliga, fina, gosiga. De är byten.
Killarnas tröjor har farliga djur på sig. Elaka, arga, otäcka. De är förövare. Jägare.
Jag vet inte ifall det KAN bli tydligare det här? Ifall "göra kön" kan bli mer uppenbart utan att göra det ironiskt? Killar är tuffa, arga, starka, bråkiga, våldsamma förövare. Tjejer är söta, väna, gulliga, kärleksfulla byten.
Fräscht HM. Verkligen.
20 kommentarer:
Om det inte hade varit så tragiskt så hade jag skrattat åt det. Sedan undrar jag, som vanligt, varför det måste vara tryck på barnkläder. Några av de där tröjorna hade jag kunnat tänka mig att köpa till barnen men med tryck på, och särskilt de där trycken, så blir det inget med det.
FRÄSCHT! var ordet.
Precis. Och vad är det med det jävla rynket på axlarna?!
Vidrigt. Att sen dessutom storlekarna skiljer (mindre mått på flickkläder av samma stl osv) är sista droppen som får kräksbägaren att svämma över. Urk
Inte för att vara sån - jag tycker också att det är fel på det här med barnkläder och könsindelningen där, men. Står det att det ena är flicktröjor och det andra pojkdito?
Min egen konstruktiva protest mot detta är att klä mina barn i kläder, punkt. Skit samma om dotters favvotjöja kommer från pojkavdelningen, eller om lillebror sover i syrrans urväxta pyamas!
Jag tror på konsumentmakt. Om tillverkarna märker att kunderna inte bryr sig om könsindelningarna på kläderna måste de ändra sig för att kunna sälja mer! Kolla bara på hur färgindelningarna har ändrats - nu finns blå flickkläder och röda pojktröjor! Ett stort steg åt rätt håll!
Upp till kamp! Jag utmanar alla att försöka förändra världen!
Hellis: Poängen är väl att de flesta ungar över 3-4 års ålder fattar vilken sida av barnavdelningen de förväntas handla på. Och för den som till äventyrs skulle tro att tröjorna är likadana, bara olika tryck, finns ju alltid den helt rubbade lilla puffärmen där som ett brännjärn i ögat.
Jag såg för övrigt en tröja på H&M (go figure vilken sida) idag med inte bara en farlig och rytande T-rex, utan en MC-åkande dito. Skrattade länge åt detta. Funderar på att maila H&M och föreslå att den hojburna rovödlan utrustas med exv motorsåg för att undvika pinsamma associationer till bambi, flicklekar eller andra bögerier.
Hellis - Flippermorsan: Ja, i katalogen (som jag precis slet upp bara för att kolla detta) står det med all önskvärd tydlighet att gullegullplaggen är för "Girls" medan tuffetuffplaggen är för "Boys". Konsumentmakt i all ära men hur vet H&M att tröjan du köper på pojkavdelningen skall användas av din dotter? De märker att du köper en tröja av dem, that's it. Bättre att bojkotta skit-H&M helt och hållet (sa hon som precis var där och köpte ett hårband till sig själv).
Jag är så trött på inställningen att det inte gör något - att det bara är att handla på båda avdelningarna. Jag har två problem med det. Dels är alla exemplaren här ovan skitfula, och inget jag vill köpa till min unge. Det är jättesvårt att hitta kläder som inte är kodade, som inte skriker ut "pojke" eller "flicka". Säga vad man vill om att alla kan ha alla kläder - vi kommer inte ifrån att de flesta, barn som vuxna, gärna kategoriserar kläder efter kön. Jag vill ha vanliga, enfärgade eller randiga tröjor utan fula plasttryck, utan fula, plottriga mönster. Jag bryr mig inte om vilken avdelning jag handlar på, men jag vill inte köpa fula och obekväma kläder.
Och dels får det inte tillverkarna att märka att vi struntar i uppdelningen. De märker att kläderna säljs, att de är populära - inte att vi struntar i deras uppdelningar.
Mård - Jag har inte så mycket erfarenhet av 3-4-åringars shoppingvanor, min äldsta är bara knappt två, men jag tror inte att hon som fyraåring kommer att protestera med argumentet "det där är ju en killtröja" om jag försöker ta på henne en blå tröja med en varg, björn eller motorcykel på. Lite för att hon redan har garderoben full av såna kläder. Jag hoppas att jag kan avdramatisera det här med könsavdelningar på HM så att hon inte heller bryr sig om det. Men hängde det en tröja med Rödluvan på Harley på flickavdelningen skulle jag kanske köpa den till henne. Bra idé på tryck där! (Minus motorsågen då, den är jag lite skeptisk till oavsett vilken avdelning den händer på.)
Världens bästa Maria - Såpass, det stod med? Nå väl.
HMs designers gör, precis som alla andra, noggranna trendanalyser. De måste hålla sig ajour med vad konsumenterna har och vill ha för att veta vad som säljer. Ett sätt kan vara att följa bloggar av "modeintresserade småbarnsmammor", kanske smyga runt på förskolor/skolor, kolla på stan... Lära känna sina konsumenter helt enkelt.
Måste ta en mat- och amningspaus. Återkommer!
Hellis - precis som de andra säger så spelar det ju ingen roll ifall man köper kläderna för att sätta på ett barn med "fel" kön, tillverkarna ser bara att kläderna säljer. Däremot kan det vara jättebra för barnet och för barnets omgivning, men konsumentmakt är det inte.
emmakatta
Och jag som tidigare idag satt och skrattade åt HM:s hemsida där de under rubriken "våga färg!" försöker kränga blåa, gröna och..... BRUNA kläder till små pojkar. Så färgglatt att man nästan blir illamående :P Själv röstar jag med fötterna och handlar annanstans där jag slipper bli tillsagd vilka kläder som Viggo kan ha
http://www.hm.com/se/subdepartment/KIDS?Nr=215405 länken till det färgglada infernot....
Vet ni - jag tror att den kedjan som vågar härliga färgglada kläder till killar och går ut med det faktiskt kan utmärka sig. Jag känner många olyckliga mammor till små pojkar som knappt hittar nåt.
Jag har två barn, båda är pojkar. I deras garderob finns det mycket rött, rosa och lila ... och gult, grönt, brunt, blått, svart, grått ... ja, mer eller mindre alla regnbågens färger (t o m lite orange har letat dig in där även om det inte är min favoritfärg).
Nu plötsligt har min 5,5-åring börjat protestera mot att ha rosa sockar. Någonstans ifrån påverkas han att tro att han som pojke inte ska ha rosa strumpor.
Maila dem på kundservice.se@hm.com och ifrågasätt, förklara er ståndpunkt osv. Flera bäckar små kan påverka...
Det blev en lång paus...
Som sagt, omvärldsanalys och trendspaning. För att HM ska kunna sälja måste de veta vad kunden vill ha. De har inte råd att chansa på att kunden kanske gillar det här, vi gör en blå tröja med en varg på. Man vill inte sitta med ett jättelager som inte går att sälja för att man inte gjort sin läxa innan. Märker HM att t.ex. stora bloggare med stort inflytande klär sina flickor i brunt och pojkar i vitt -ja, då är det bara att haka på trenden.
Och bakvänt blir det tvärtom. Om de här kläderna säljer så säger det en hel del om konsumenterna. Kunderna VILL ha det så här. Och det är ett problem som är mycket svårare att lösa. Stora frågor, det här.
Presens: Jag håller med om att kläderna är skitfula! Men 'könlösa' kläder finns det ändå gott om på andra ställen, PoP, Lundmyr, Villervalla och så vidare. Många nya (bl.a. Lundmyr) barnklädestillverkare har startats just av mammor som är hjärtinnerligt trötta på HM's trögtänkta inställning till design.
Fast Lundmyr har ju muppat ur helt: http://www.kids24.se/alla-marken/lundmyr-of-sweden/badbyxa-med-volang
Är det något fel på mig då om jag känner ett litet sug efter tröjan med vargen på....till mig själv alltså.
haha själv hade jag med glädje köpt den sura björnen till en dotter. Eller till mig själv. om den hade gått på.
Skicka en kommentar