Jag trodde att jag skulle våga stå på mig mer. Våga vara tuffare. Våga kräva mer.
Jo, jag är den som räcker upp handen och ifrågasätter mängden utbildade förskollärare på förskolan, men sen när jag får svaret att tja, det är såhär det ser ut? Ja, då sitter jag tyst sen.
Noa har en förskräcklig bok i svenskan i skolan. HEMSK! Jag har ju bloggat om den tidigare, och pratat med både rektor och lärare och fått svaret att tja... det är såhär det är. Och jag trodde när jag var yngre att jag skulle vara tuffare. Att jag skulle våga, orka, vilja ta fajten. Men nu sitter jag här och bara... nähe?
Alltså den är så kass att det inte ens finns ord för det? Han har precis fått hem den på den högsta nivån, med mest text, och där är det inte lika sjuka förenklingar som "Johansson super", men alltså svenskan? Ska barnen lära sig läsa i en bok där jag får ont i ögonen av att se texten? Ja, jag vet att det är KORREKT. Man kan avstava så. Ja, jag vet att vissa hävdar att det är bättre att avstava än att traggla med långa ord. Men jag märker ju hur det stör i läsflödet, hur det krånglar till uttalet. Dessutom ska de ju inte skriva så sen.
Här är några autentiska stycken ur boken:
"Men mamma läser för honom och visar bilder. Han får veta, att många sjuk-domar kommer från virus, pås-sjuka, röda hund och vatt-koppor till exempel. Så pressar mamma en apelsin åt honom. Och så små-ler hon hemlighets-fullt."
"Först får de tvätta händerna. Sen får de var sin hand-duk om magen. Nu ska vi för-dela arbetet, säger pappa. Vem klarar falu-korven? Jag är expert på att dra skinn av falu-korvar, säger Ola. Jag är expert på sallads-sås, säger Elsa. Det gör jag ofta hemma." (Detta avsnitt har börjat med att pappan konstaterar att han inte kan laga mat, men mamman är ju inte hemma. Hur ska de göra? Mamman är för övrigt en dålig mamma enligt Leo, för hon är ju foto-modell i USA. Hon borde inte ha varit så vacker tycker han.)
"På köks-bordet ligger pappas stora blom-bok. Den finaste sidan är upp-slagen, den med Skogs-frun. Den sidan faller upp av sig självt, när man bläddrar i boken Den sidan tittar pappa allra mest på. Både han och barnen kan den nästan utan-till."
Alltså jag VET att jag har bloggat om detta förut och jag VET att det spelar ingen roll om jag så bloggar om det femtio gånger till, vad som krävs är lite mod och jävlar anamma och inte att häva ur mig min frustration här på bloggen.
Men jag vet inte. Vad är värt att bråka om, vad är inte värt det? Som att det handlar om det och inte om att jag är för feg för att sätta ner foten.
9 kommentarer:
Allvarligt? Står det så i svenska skolböcker idag?? Jag har faktiskt aldrig stött på detta fenomen "avstava"... Aldrig ens hört talas om det. Varför i hela friden ska barn lära sig så, när det inte uttalas ELLER skrivs så?! Riktigt dumt. Blir det inte bara förvirrande för barnen??
Idag och idag. Boken är ju från 80-talet.
Jävla nörd-Leo och hans läse-bok. Det måste ju ha hänt NÅGOT i läromedelsvärlden sen 1989 då jag hade samma bok?
Varför avstavar man ord sådär annat än vid radbyte? Kan din sons pedagoger svara på det?
LisaM:
Det är nog inte pedagogerna som skrivit boken...
Anonym - Nej, fast de använder ju boken i undervisningen så på så sätt har de ju godkänt den.
Jag tycker det ser helt vansinnigt ut Ellen, jag har heller aldrig sett avstavningar på det där sättet. Jag trodde själv att man i princip bara gör det när man byter rad mitt i ett ord. Fruktansvärt att han ska behöva ha en sån usel läsebok som dessutom befäster könsrollerna lite extra....
Läraren höll väl med om att boken inte var ultimat, men.. jag vet inte. Sen hände inte så mycket. Ska ta det med rektorn igen, det är ju ändå han som har möjlighet att besluta om inköp etc.
men HERREGUD! skulle jag aldrig använda eller gå med på att mina barn hade i skolan. hemsk. verkligen. sta på dig!
mvh lärare sofie
Skämtar du? Vad heter boken? Sen när kan man börja en mening med "och", "men" och "så"?
Skicka en kommentar