torsdag 3 december 2009

Böcker, böcker, bara bara böcker!

Idag handlar det om böcker för mig. Först lyssnade jag på P3 Populär och de pratade om böcker. Sen kom jag av en slump in på bloggen BookyDarling och där fann jag en lista på böcker man ska ha läst. I alla fall enligt BBC. Så jag tänkte att jag skulle se hur många jag har läst.


Är ni på?


1. The Lord of the Rings, JRR Tolkien JA
2. Pride and Prejudice, Jane Austen JA
3. His Dark Materials, Philip Pullman NEJ
4. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams JA
5. Harry Potter and the Goblet of Fire, JK Rowling JA
6. To Kill a Mockingbird, Harper Lee NEJ
7. Winnie the Pooh, AA Milne JA
8. Nineteen Eighty-Four, George Orwell JA
9. The Lion, the Witch and the Wardrobe, CS Lewis JA
10. Jane Eyre, Charlotte Brontë JA
11. Catch-22, Joseph Heller NEJ
12. Wuthering Heights, Emily Brontë JA
13. Birdsong, Sebastian Faulks NEJ
14. Rebecca, Daphne du Maurier NEJ
15. The Catcher in the Rye, JD Salinger NEJ
16. The Wind in the Willows, Kenneth Grahame NEJ
17. Great Expectations, Charles Dickens JA
18. Little Women, Louisa May Alcott NEJ
19. Captain Corelli's Mandolin, Louis de Bernieres JA
20. War and Peace, Leo Tolstoy JA
21. Gone with the Wind, Margaret Mitchell JA
22. Harry Potter And The Philosopher's Stone, JK Rowling JA
23. Harry Potter And The Chamber Of Secrets, JK Rowling JA
24. Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban, JK Rowling JA
25. The Hobbit, JRR Tolkien JA
26. Tess Of The D'Urbervilles, Thomas Hardy NEJ
27. Middlemarch, George Eliot NEJ
28. A Prayer For Owen Meany, John Irving NEJ
29. The Grapes Of Wrath, John Steinbeck JA
30. Alice's Adventures In Wonderland, Lewis Carroll JA
31. The Story Of Tracy Beaker, Jacqueline Wilson NEJ
32. One Hundred Years Of Solitude, Gabriel García Márquez NEJ
33. The Pillars Of The Earth, Ken Follett NEJ
34. David Copperfield, Charles Dickens JA
35. Charlie And The Chocolate Factory, Roald Dahl JA
36. Treasure Island, Robert Louis Stevenson JA
37. A Town Like Alice, Nevil Shute NEJ
38. Persuasion, Jane Austen JA
39. Dune, Frank Herbert NEJ
40. Emma, Jane Austen JA
41. Anne Of Green Gables, LM Montgomery NEJ
42. Watership Down, Richard Adams NEJ
43. The Great Gatsby, F Scott Fitzgerald NEJ
44. The Count Of Monte Cristo, Alexandre Dumas JA
45. Brideshead Revisited, Evelyn Waugh NEJ
46. Animal Farm, George Orwell JA
47. A Christmas Carol, Charles Dickens JA
48. Far From The Madding Crowd, Thomas Hardy NEJ
49. Goodnight Mister Tom, Michelle Magorian NEJ
50. The Shell Seekers, Rosamunde Pilcher NEJ
51. The Secret Garden, Frances Hodgson Burnett JA
52. Of Mice And Men, John Steinbeck JA
53. The Stand, Stephen King NEJ
54. Anna Karenina, Leo Tolstoy NEJ
55. A Suitable Boy, Vikram Seth NEJ
56. The BFG, Roald Dahl JA
57. Swallows And Amazons, Arthur Ransome NEJ
58. Black Beauty, Anna Sewell JA
59. Artemis Fowl, Eoin Colfer NEJ
60. Crime And Punishment, Fyodor Dostoyevsky JA
61. Noughts And Crosses, Malorie Blackman NEJ
62. Memoirs Of A Geisha, Arthur Golden NEJ
63. A Tale Of Two Cities, Charles Dickens NEJ
64. The Thorn Birds, Colleen McCollough NEJ
65. Mort, Terry Pratchett NEJ
66. The Magic Faraway Tree, Enid Blyton NEJ
67. The Magus, John Fowles NEJ
68. Good Omens, Terry Pratchett and Neil Gaiman NEJ
69. Guards! Guards!, Terry Pratchett NEJ
70. Lord Of The Flies, William Golding JA
71. Perfume, Patrick Süskind JA
72. The Ragged Trousered Philanthropists, Robert Tressell NEJ
73. Night Watch, Terry Pratchett NEJ
74. Matilda, Roald Dahl JA
75. Bridget Jones's Diary, Helen Fielding JA
76. The Secret History, Donna Tartt NEJ
77. The Woman In White, Wilkie Collins NEJ
78. Ulysses, James Joyce NEJ

79. Bleak House, Charles Dickens NEJ
80. Double Act, Jacqueline Wilson NEJ
81. The Twits, Roald Dahl JA
82. I Capture The Castle, Dodie Smith NEJ
83. Holes, Louis Sachar NEJ
84. Gormenghast, Mervyn Peake NEJ
85. The God Of Small Things, Arundhati Roy NEJ
86. Vicky Angel, Jacqueline Wilson NEJ
87. Brave New World, Aldous Huxley NEJ
88. Cold Comfort Farm, Stella Gibbons NEJ
89. Magician, Raymond E Feist NEJ
90. On The Road, Jack Kerouac NEJ
91. The Godfather, Mario Puzo NEJ
92. The Clan Of The Cave Bear, Jean M Auel JA
93. The Colour Of Magic, Terry Pratchett NEJ
94. The Alchemist, Paulo Coelho NEJ
95. Katherine, Anya Seton NEJ
96. Kane And Abel, Jeffrey Archer NEJ
97. Love In The Time Of Cholera, Gabriel García Márquez NEJ
98. Girls In Love, Jacqueline Wilson NEJ
99. The Princess Diaries, Meg Cabot NEJ
100. Midnight's Children, Salman Rushdie NEJ


38/100


Inte ens hälften. Jag har svikit mitt barndomsjag, mitt bokslukarjag.

Hade jag fortsatt läsa i den omfattning jag läste när jag var barn så hade jag nog... läst jävligt många böcker. Nu hinner jag inte. Inte för att det tar lång tid, jag läser förskräckligt snabbt. Utan för att jag fastnar i böcker. Barnen skriker, maten bränner fast i kastrullen och maken skäller - jag bara läser. Det finns liksom inte tid i vardagen för den sortens lyx.


Men ändå, alla bortförklaringar aside. 38 av 100. Som sagt: inte ens hälften.

13 kommentarer:

Malin sa...

Fast den där listan är ju ganska brittiskt inriktad också... Så du kanske är lite förlåten?

Malin - brandteknologen sa...

Blev visst fel med signaturen... :/

Nilla sa...

Om du inte har löst Pratchett alls så har du något kul framför dig, han skriver en strålande blandning av fantasy och samhällssatir :-)

Ellen sa...

Nilla - jo, men jag har läst Pratchett. Men jag kommer inte ihåg vilken bok/böcker så jag ville inte kryssa för. Däremot var jag inte så förtjust i honom, men å andra sidan var jag rätt ung när jag läste böckerna.

Danitra sa...

His dark materials är ju underbar! Den tycker jag du ska läsa eller kanske lyssna igenom (älskar att lyssna på böcker nuförtiden!)

Jag snor över listan och gör samma inlägg!

aequinoxia sa...

53 för mig, men jag skulle inte kunna ge en bra resumé av allihop - mycket har försvunnit in i dimman. Men jag vet inte om jag håller med om listan. Böcker man ska ha läst? Varför?

Har du inte läst något av Michelle Magorian så tycker jag faktiskt att du ska göra det. Och varför inte börja med Godnatt, mister Tom? Den är fantastisk.

Ellen sa...

Får väl göra det presens!

Och nu kom jag på att jag kan skylla på min ringa ålder. Jag är 25 med två barn, när ska jag ha hunnit läsa böcker? ;-)

Leos Pappa sa...

20/100, och de flesta innan jag fyllde 20. Dimma var ordet sa bull..

varför ska man bry sig om vad BBC tycker? Många av dessa "klassiker" är rätt värdelösa i mitt tycke (steinbeck exempelvis), men det handlar ju kanske om vad man söker i en bok.. Känns i så fall viktigare att läsa de böcker som mina vänner rekommenderar.

Det som jag läst som du missat:
läs:
Pestens tid
Sköna nya värld
Dune

skippa:
moment22


Appropå tidsbrist: ljudbok/talbok? Inte för alla, men det medger åtminstone att ta till sig innehållet, medans man gör nåt annat. Sen tappar man ju i läsupplevelse, om man läser av den anledningen.

ak sa...

Ja, Godnatt, Mister Tom! Och jag tror att om du tycker om Harry Potter så kan det vara värt att prova Artemis Fowl också. Imogen har iaf godkänt.

Nilla sa...

Om du läste på svenska så kan jag verkligen rekomendera att lösa oäversatt, då kommer alla ordvitsar och språkliga underfundigheter fram. Vissa böcker är trista tycker jag med och åt vissa asgarvarde jag.

Fröken H sa...

Har precis hittat till din blogg. Kul läsning!
Jag känner precis som du, att jag har svikit min barndoms bokslukarjag... 32 av 100.

JsN sa...

43 tror jag. Och har du inte läst Godnatt Mr Tom, så gör det! Den är tyvärr svår att få tag .

Familjen skogstokig sa...

Jamen eller hur! Det där med att fastna i böcker. Jag kan inte läsa nåt just nu, jag är sjukt stressad över typ allt i alla fall, och har INTE tid att bli begravd i böckers underbara värld, och dessutom bli konstant iriiterad på allt som rycker mig ur den. (typ mina barn