torsdag 10 december 2009

"Det var bättre förr..."

Jisses så tråkigt det är, detta klagande på julkalendern varje år. Varenda december är det samma visa "det var bättre förr!". Jaså, var det? Det kan ju absolut inte ha något att göra med att människor tenderar att älska barndomens företeelser, och att man som vuxen inte förstår sig på det som barn idag älskar? Nej, självklart måste det vara så att det var bättre förr.

Tänk om man ett år kunde få slippa höra saker om att tomtar i trollskogar och sunes pappa är det som gör en riktig jul. Vi vet - ni gillade julkalendern från när ni var små. Det gjorde jag också. Men vi är inte små, vi är vuxna. Och huvudsaken är att barnen gillar det!

Sen finns det dåliga julkalendrar som inte barnen gillar heller. Eller julkalendrar som har tvivelaktigt innehåll. Men vi kanske kan släppa den allmänna bashingen som inträder ungefär runt den 3:e december?

I år är det Superhjältejul som är kalendern. Det är tydligen fel, för superhjältar har inget med jul att göra. Nej, jag håller med. Det är också fel för det är läskigt. Dessutom är det fel för att det handlar om vuxna, inte om barn.

Jag vet inte jag - men kanske kan vi släppa idén om att julkalendrar ska vara snuttegulliga, kristyrinbäddade och tokjuliga? Kanske kan det bara få vara ett roligt program för barn? Man behöver inte gilla alla kalendrar, jag gör det definitivt inte. Men i år dansar Noa framför tv:n och sjunger "supersnällasilversaaaara!" och konstaterade högtidligt igår att han minsann hade skratt kvar som ingen hade stulit. Så ja, jag tycker att årets julkalender duger finfint.

( Däremot har jag aldrig förstått mig på "Mysteriet på Greveholms" storhet. Och förra årets julkalender var vedervärdig. Däremot "Jul i Kapernaum", det var en bra julkalender det! )

2 kommentarer:

Johan sa...

"Det var bättre förr".
Bästa motrepliken:
"Nej, DU var bättre förr".

Anonym sa...

Förra årets var hemsk... Denna är bättre iaf :-D