torsdag 13 oktober 2016

Mina beautyfavoriter

Jag gillar ju smink, så det är lite konstigt att det tagit mig såhär lång tid att svara på Nadines utmaning att skriva om mina favoriter. Men jaja, jag är ju kroniskt lat också.

Tanken är alltså att tipsa om sina sminkfavoriter inom olika produktkategorier och vi kör väl på då? Japp, det gör vi.

Highlighter

Jag älskar ju Sleeks produkter och när de började säljas på HM köpte jag genast ett guldigt kit med fyra highlighters. Jag älskar detta kit massor. Använder det till allt möjligt, som ögonskugga och allt. Fyra fina färger även om den krämlila kanske inte används lika flitigt som de andra. I övrigt tycker jag det är svårt att hitta rätt mängd highlighter. Men som Majken ibland säger: "ditt ansikte glittrar mamma!". Det KAN ju inte vara fel!


















Titta så fin den är. Mmm... my precious!

Concealer

Just nu har jag Makeup Revolution concealer palette vilket är bra eftersom jag kan anpassa efter vad jag behöver för tillfället och även använda till contouring. De mörkare/gulare färgerna har jag dock knappt använt av förklarliga skäl. Mvh, blekast i stan.

Foundation

Jag har ingen goto-foundation. Jag provar mig fram. Just nu använder jag Lumene long wear blur i blekaste nyansen men jag är inte helt såld. Jag skulle vilja ha en mer täckande. Har provat många, både budget och nån enstaka dyrare, men ännu inte hittat helt rätt. Jag har blandhy och lite rynkor, det är inte lätt att hitta precis perfekt foundation då. Jaja, den jag har nu FUNKAR ju men det är inte WOW!

Mascara

Det som är på extrapris. Ja, ibland har jag beställt superspeciella mascaror från ebay eller liknande, men oftast är det nån som det är extrapris på när jag ändå handlar på HM. Just nu har jag Lykos egna, den funkar över förväntan! Slår ett slag för den orangerosa från Maybelline också. Billig och bra.

Läppar

Såhär jobbar jag ofta: röda läppstift. Men favoriter? Jag har svinbilliga för 10 kronor som jag köpt på Ebay som jag älskar. Jag har Ruby Woo från Mac. Jag har läpp-pennor från HM och Lindex, jag har ett ljuslila från Kiko, jag har läppstift från nån mataffär i Budapest. Det finns liksom inget THE ONE för mig helt enkelt. Jag gillar så väldigt många olika. Läppstift samt väskor är sånt jag aldrig kan få nog av.

Nagellack

Nej. Biter ju på naglarna som den galning jag är så jag använder inte nagellack. Har på sistone dock upptäckt fenomenet "korta färdiglimmade lösnaglar" som jag gillar skarpt. Perfekt för en utekväll när man vill vara lite extra fancy. Det får bli mitt tips inom denna kategori.


Verktyg

Beautyblender mest för att jag VET ju att det ska vara bra. Fick aldrig nån aha-upplevelse men tror det beror på min bristande teknik snarare. En riktigt bra ögonbrynspensel är a och o men jag har tappat bort min och mina bryn ser ut därefter. Och så en perfekt pensel för den vingade eyelinern. En sån behöver jag också ny för den delen.

Ögonbryn

I många år använde jag mig av Elf eyebrowkit och låt mig säga detta: den är BRA! Sedan nåt år har jag Anastasias dip brow pomade men är inte säker på att jag ska fortsätta med denna när den tar slut. Bra? Absolut, men så bra att det motsvarar skillnaden i pris? Nja... säger nog att penseln är viktigare i såna fall.

Tja, som ni ser är jag knappast nån märkessnobb. Det är lite fascinerande för mig själv att upptäcka att jag har så väldigt lite koll inom ett område jag ändå tycker är mycket kul. Men det har väl med ekonomin att göra antar jag. Jag gillar Sleek, Elf och Makeup revolution för att det finns roliga produkter till bra priser där. Vill gärna slå ett slag för HMs egna eyeliners också, de är bra. Budget är kul!

Hade jag haft mer pengar hade jag nog ansträngt mig mer för att hitta den där perfekta foundationen som får mig att se ut som en 23-årig modell...

Istället för att skicka utmaningen vidare så får ni gärna prata smink i kommentarsfältet. Tipsa, fråga, diskutera. Jag älskar smink!

1 kommentar:

S.W sa...

Åh, håller med om att budget är kul. Jag älskar lumenes fundations (är 28 och har ganska normal hy, ibland torr) och är just nu såld på maybelines mascara Miss Hippie. Använder en märklig flytande eyeliner från mavala (? Dom som gör nagellack också.) men kommer nog återgå till isadoras sen. Den är enkel att använda.
Vill mest slå ett slag för lösögonfransar som jag i två år använde nästan dagligen. Köper på eBay och det finns många sorter som är relativt diskreta med ger en skön wow-känsla. Ofta delade jag dem dessutom på hälften och satte dom längst ut bara. Tar inte alls lång tid och är väldigt kul.
Ögonskuggor har jag länge använt bodyshops (mest pga räcker i en evighet) men har nu också hittat billiga tiokronors som är förvånansvärt bra. Kan det vara märket Claudia?
Älskar rouge! Alla tror att jag är sjuk när jag inte har rouge. Just nu en från nyx.
Saknar en bra concealer som jag tänker mig att jag vill kunna använda dagar när jag inte vill ha full sminkning.
Saknar också ett bra löspuder - har du tips? Vill gärna också att du utvecklar kring bra ögonbrynspensel, för där testar jag mig fortfarande fram.