lördag 27 februari 2010

Nostalgi.

Det finns ett kvarter här i Örebro som alltid kommer vara speciellt för mig. Där bodde jag mitt första år, innan vi flyttade till Gävle. Där bor min morfar. Där bor nu också min mamma, barnens mormor. För mig känns det både logiskt och hemtrevligt att hon har valt sig att bosätta sig där - det är den delen av staden som förknippas med de härliga saker morföräldrar har med sig.

I detta lilla kvarter finns det en nyöppnad fiskbutik, Hermans Fisk tror jag att den heter. Inget annat än fisk och skaldjur; färskt och fräscht med härliga råvaror, underbara hemrökta laxfiléer, smarrig röding och otroligt goda laxbakelser. (Dessutom tar de kort, hur vanligt är det i små butiker?)

Där tittar vi ibland in och köper lite fisk till helgmiddagen. Idag hade det varit rusning där och det fanns en röding kvar, men inte riktigt så mycket som vi ville ha. Så Herman (I suppose) föreslog att jag kompletterade med en regnbågsforell. Trots att rödingen var dubbelt så stor fick jag all fisk till kilopriset för regnbågsforellen, som var mycket lägre än kilopriset för rödingen. Så fick jag smaka lite hemrökt lax också. Service på en nivå man inte får i de stora och välsorterade affärerna där man ju kan köpa allt från kläder till godis, enligt sonen.

Så vad vill jag med det här inlägget mer än att göra reklam för Hermans fisk? Tja, jag vet inte. Kanske bara berätta att det finns kvarter som andas nostalgi där en riktig gammeldags fiskbutik har öppnat, och det är jag väldigt glad över.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag åkte förbi skylten med Hermans fisk sist jag var i staden (som jag för övrigt flyttade ifrån för dryga 7 år sen), blev faktiskt lite nyfiken. Efter din recension nu måste jag ju bara gå in och testa vad Herman har att erbjuda!
/en tråkig mammabloggare

Gnillib sa...

Ååååh! Fisk! Gammaldags fiskaffärer! Riktig fisk och inga äckliga torskblock! (fast man ska inte dissa torskblock, huvudsaken är ju att man äter fisk och finns det bara torskblock så äter man det) Riktig service! Smakprov! Vill också ha!

Teresia sa...

Om du tycker om sâna smâaffärer sâ kommer du att älska att bo i Frankrike, förutsatt att de finns kvar om 15-20 âr, dâ du kommer hit. De finns överallt och det är en sak som gör att jag föredrar att bo här istället för i Sverige. De och ljuset pâ vintern.