måndag 10 oktober 2011

Dagens fundering.

Varför är lax så gott? Finns det någon som inte tycker om lax? Det är ju så vanvettigt gott, bara i sig självt. Kyckling stekt med bara lite salt - inte så gott. Köttfärs stekt med bara lite salt - vråläckligt. Dont't even get me started on kött i övrigt.

Ibland brukar jag roa mig med att låtsas att jag bara får äta en sorts mat i resten av mitt liv, och vad det då skulle vara. Typ "gryta" eller "pizza" eller "pasta" eller "gratäng" eller "soppa" osv. Det behöver inte vara samma ingredienser eller så, men samma sorts mat. Jag vet aldrig vad jag skulle välja. Å ena sidan är ju pasta otroligt gott och går att variera ordentligt. Å andra sidan är jag ju ett pizzafreak av sällan skådat slag. Å tredje sidan... nej, det finns ingen tredje sida. Det står mellan pasta och pizza. Nackdelen med pizza är ju att det inte blir så gott med lax på. Nackdelen med pasta är att... jag vet inte. Finns det någon nackdel med pasta? Förutom att det kanske inte är så nyttigt och mättande alltid?

Jag har förresten ett sjukt gott recept på en gräddig kycklingpasta, ett recept jag hittat på helt själv. Jag kanske skulle ta och skriva en kokbok? "Grädde, chili och vitlök. Samt ost. - Så lyckas du i köket"?

Nej alltså uppenbarligen har jag ingenting att säga idag. Förresten, finns det någon som hade valt soppa om man fick välja en sorts mat att leva på hela livet? Soppa? Tror inte det va?


16 kommentarer:

Jag sa...

Jag tycker inte om lax! Inte i någon form! Och jo, kyckling med bara lite lite kryddor är sketagott!
Soppa är inte riktig mat så det skulle vara uteslutet att leva på. :-P
Om jag skulle välja skulle det nog bli pasta. =) att leva på livet ut, alltså.

Eller pannkakor.

Eller kyckling.

Eller ost. Ost är underskattat.

presens sa...

Ja, det finns folk som inte gillar lax. Enligt min ringa erfarenhet verkar det vara vanligare bland män än bland kvinnor.

Man kan ha rökt eller gravad lax på pizza.

Och soppa är jättegott på vintern. Jag älskar soppa. Gratinerad löksoppa. Linssoppa. Minestrone. Gulas. Rödbetssoppa med gräddfil. Grönkålssoppa med kokosmjölk och lime. Kryddig tomatsoppa. Med nybakat bröd, smör och ost. Jag gillar pizza, men hade tröttnat på pizza innan jag hade tröttnat på soppa.

Ellen sa...

HUR kan man inte tycka om lax? Jag fattar inte? Och jag älskar ju kyckling, men vill ha sås till eller något till. Krydda eller vad som helst.

Lax däremot kan jag sitta och äta bara laxen med. Så gott!

Presens - jo, soppa KAN vara gott. Men det är så futtigt. Man måste ha så mycket bröd och grejer till för att det ska kännas som en hel måltid.

Ost. Ja, ost skulle jag nog kunna leva på. Ost och vitlök passar till all mat, det är min devis!

presens sa...

Fast bröd ingår ju per definition i soppa. :-D

Och jag fattar inte heller hur man kan inte tycka om lax. Men det är ju mycket jag inte förstår.

Anna sa...

Jag gillar inte lax, tycker det har en äcklig smak.
Vill helst ha vita fiskar.
Smaken är som baken!

Tahira på Londonsvenskar.com sa...

Massor med folk som inte gillar lax! Det måste vara nummer ett hat-fisk bland folk jag träffar på.

Jag brukar alltid välja soppa! Sparrissoppa, bouillabaisse, tomatsoppa med creme fraiche, broccolisoppa med stilton. Mmm, det finns så mycket att välja på.

Sedan äter vi redan soppa säkert 4-5 gånger i veckan så det hade inte varit någon jätteskillnad.

Ellen sa...

Gud. Det är lite som när jag insåg att Carola var religiös. Sån chock. Hur kan man inte gilla lax? Det smälter ju i munnen. Det är den godaste fisken av dem alla (även om röding är jävligt mumsigt det också).

Fast å andra sidan är jag gift med en människa som inte är så förtjust i skaldjur. SKALDJUR? Det är ju vanvettigt gott?

Ellen sa...

Oj. Jag som är så stolt över att jag nu har tre (3) soppor jag tycker om.

Fisksoppa med saffran och vin.
Jordärtskockssoppa.
Pumpasoppa.

I övrigt är soppa ingen hit.

Tahira på Londonsvenskar.com sa...

Nu blev jag jättehungrig.

Ela sa...

Jag gillar lax. Och jag gillar soppa också. Jag trodde inte soppa var bra "barnmat" men det brukar gå hem hos snart fyraåringen och tvååringen faktiskt. På grund av det - och det faktum att vi då och då får grönkål i vår ekolåda och inte vet riktigt vad vi ska göra av den - tänker jag förvandla din blogg till en receptblogg.

Presens - please tell hur du gör grönkålssoppa med kokosmjölk och lime. Det lät ju bara för gott!

presens sa...

Jag har bara gjort på fryst grönkål. Fräs en påse grönkål i lite smör eller olja, när den har tinat, häll på en burk kokosmjölk och en burk (samma) vatten, pressa i 1-2 limer, lägg i en buljongtärning eller två och smaka av med kryddor. Enkelt till max, och gott.

Tahira: Broccolisoppa med stilton?

ak sa...

Jag skulle ta korv. Vill även skoja till det om laxen med tanke på laxbilden från bildinlägget men som vanligt är köttet svagt. Kan du inte lägga upp kycklingreceptet?

Tahira på Londonsvenskar.com sa...

Presens - Ja, det är en av våra standardsoppor här hemma. Går supernsabbt att laga och det är vår 5,5-årings favoritsoppa.

Jag brukar bara blanda ihop broccoli, stilton, buljong, smör, lök, grädde och kryddor. Har dålig koll på mått, men det finns massor av recpept, framförallt om man söker på engelska.

Ellen sa...

ak - ja, men jag öppnade ju upp för det och så nappade ingen. :-o

Tahira - det låter gott, ska prova det någon gång. Ungarna älskar ju broccoli så.

presens sa...

Tack! Det ska jag prova. Broccoli är ju så gott.

Ela sa...

Tack presen! Det ska provlagas!