tisdag 18 oktober 2011

Saker jag hatar som alla andra älskar.

1. Kokt potatis.

Den är ju så blä. Så sjukt äcklig. Den smakar ingenting, den växer i munnen och är torr och vidrig. Eller så är den halvrå i mitten och lika äcklig då. Jag förstår verkligen inte hur det kan vara Sveriges nationalrätt? Kokt jävla potatis. Tråkigt så man dör. När jag väl äter det (några få gånger om året) måste jag dränka den i sås och blunda och tänka på något annat. Hur kan ni älska sånt?

2. Te

Åh gud, alla älskar ju te. "Ska krypa upp i soffan med en kopp teeee..." eller "Äntligen hemma, nu väntar te och mys!" Ursäkta, men det smakar ju bara kokt vatten. Det kan lukta gott, det kan jag erkänna - men smaka? Nej. Kokt vatten med besk eftersmak i de flesta fall. Hur gott är det på en skala?

Enda gången te har varit drickbart har varit när jag har ätit lchf och då haft både vispgrädde och kokosfett i teet. Då smakade det i alla fall någonting, men i övrigt kanske det inte var det godaste.

3. Kummin/Anis

Blä. Bara blä, okej?


10 kommentarer:

presens sa...

Jag känner ingen utom min pappa som älskar kokt potatis. Själv gillar jag det till köttbullar med gräddsås och lingonsylt, men det är väl typ allt. Och till gås. Men det måste vara rätt sort och den måste vara kokt rätt.

KatarinaZA sa...

Angående te och kummin/anis håller jag med dig till 100%. När det kommer till potatisen, så finns det helt klart sånt som är godare att äta men potatis kan vara gott om det är rätt sort, tycker jag.

Jag skulle kunna lägga till en punkt 4 på listan: kaffe! Den skulle förvisso hamna på plats nummer 1 för min del.

Ellen sa...

Katarina - men gud ja. Kaffe! Men det tycker jag är så sjukt att folk ens dricker, det är ju för bövelen rävgift!

Pankis sa...

Åh, kokt potatis som jag kan längta så efter... haha... kummmin och anis kan jag gott vara utan, men te är ju gott ibland. Eller ganska ofta. Hihi

Anonym sa...

nä, te smakar inte kokt vatten, då har du gjort fel. :-)

Ellen sa...

Men jag har ju druckit te på café, hos vänner osv osv. Det smakar alltid bara kokt beskt vatten.

presens sa...

Bisarrt nog blev jag sugen på te nu. Saffransteet är slut, så det får bli Earl Grey med socker och citron.

MW sa...

Försvann min kommentar om korriander eller höll du inte med? :)

Smakar tamejtusan rengöringsmedel och jag misstänker att folk äter den pga trendigt.

Ellen sa...

Koriander? Ja, den måste ha försvunnit. Jag kan inte skilja alla dessa mystiska kryddor åt, men jag håller säkert med dig. Säkert bara trend!

Tjockalocka sa...

Det är verkligen mysko.
Jag älskar potatis. Finns knappast nåt godare än en nykokt nypotatis med en klick smör och lite salt. Eller den mosiga potatisen till kalopsen. Mmm.

Te smakar väldigt olika. Vanligt te kan jag ha eller mista, men har du provat Yogite som görs med het mjölk och sirap? Fantastiskt.
Kaffe likaså. Kan smaka pest eller kan vara fantastiskt. En iskall latte frappé en varm dag är ljuvlo. Men främst är det en social grej.

Kummin/anis är två helt olika smaker för mig. Beror också på sammanhang. Indiernas kanderade anisfrön smakar tandkrämsgodis och ska rensa smsklökarna.

Däremot nåt jag inte klarar alls: gurka och sallad i mackor! Får rysningar!