torsdag 26 februari 2015

Skärp er SVT

Väldigt länge lät vi våra barn enbart titta på Barnkanalen, eftersom vi var pretto och duktiga och inte ville att de skulle se sån Nickelodeonskit. Nu har vi ett tredje barn som vid tre år ääälskade Powerpuffpinglorna, men ni vet - man tappar liksom prettot nånstans samtidigt som orken och förnuftet som flerbarnsförälder.

I alla fall så har principen varit liksom lite att Barnkanalen borgar för kvalitet. Kanske inte så man hoppar av glädje (kan nån örfila Zoe Kezako) eller varit några mästerverk (ungarna som dubbar Martin Morning har ju inte gått på teaterskola direkt), men ändå. Med några få undantag har det varit rätt okej.

Och nu vet jag inte riktigt vad som hänt? För nu har Barnkanalen köpt in mängder av program från utlandet och de är Så Jävla Kassa. Främst ur jämställdhets- och genussynpunkt. I flera av dem framställs män och killar som inkompetenta idioter som inte klarar någonting och visst - män ÄR ju värdelösa - men det är märkligt att det ska vara humor? I skitprogrammet "Farfar i fickan" måste en faster PASSA farfar och hans typ åttaåriga barnbarn så fort föräldrarna inte är hemma? Alltså en åttaåring ska inte behöva barnvakt i några få timmar, och då verkligen inte en 70-åring? Och så är både barnbarn och farfar dumma i huvudet och hamnar i "knipor" hela tiden och det enda man känner är typ "trampa på gubbjäveln så han dör nån gång". Ja, farfarn krymper alltså. Det ska tydligen vara kul. Hihi.

Eller "Allihop ihop" där två familjer ska bo i samma hus. Två gånger har jag sett det ihop med barnen. Två gånger har jag tvingat dem att stänga av efter fem minuter eftersom kvinnosynen är GALEN? Första gången jag såg det rymde pappor + son ifrån städningen för det var ju så himla hemskt av ena mamman att tycka att de skulle städa. Ok, så två familjer bor i samma hus och nån lackar ur på att det är stökigt, och då ska det göra en humoristiskt poäng av att bitches be crazy typ? Please! Andra gången jag såg satt en mamma och klagade på att hennes dotter, 11 år by the way, inte ägnade sig åt utseende och skönhet utan helt struntade i hur hon ser ut. 11 år people. Kul!

Eller som "mina monster och jag" eller vad det heter där killar är roliga och knasiga och tonårstjejen är fjollig och "tjejig". Eller som i ca alla andra "roliga" program som Barnkanalen sänt på senare tid. Och jag fattar bara inte.

Det finns så många bra program som Svt själva har producerat. Mängder! Varför visar man inte dem istället? Varför repriseras inte bra program istället för att köpa in skit? Varför inte använda sig av den enorma skatt man sitter på istället för att sända sexism på bästa sändningstid?

Jag fattar inte, är det något slags försök att konkurrera med andra kanaler? Varför då? Vi har ju public service för att få SLIPPA sånt som sänds på andra kanaler. Ni behöver inte tävla om tittarsiffror med Nickelodeon, det är inte det vi föräldrar vill ha er till. Vi vill ha bra program, punkt slut.

Och ja, jag är medveten om att jag låter som idioterna som ba "HUR kan barnkanalen visa barnprogram om hur barn blir till, ska inte detta vara public service, bla bla bla?". Skillnaden är väl att både jag och SVT fattar att det är skillnad på att vara dum i huvudet och få nån slags moralpanik över en tecknad spermie, och på att inte tycka att det är bra att visa sexistiska program på bästa sändningstid. Det finns vissa värden jag antar att SVT och Barnkanalen vill bli förknippade med. Sexism och kvinnoförakt är förhoppningsvis inte dessa värden.


6 kommentarer:

Kerstin sa...

Ellen, skicka inlägget till SVT så vi får höra vad de har till försvar!! Håller med dig på alla punkter!

Rebecca sa...

Håller med Kerstin, skicka till SVT nu!

Och herregud vad spot on vad gäller Farfar i fickan. Jag vet inte hur många gånger jag drömt om att det där lilla flygplanet han flyger ska störta in i väggen. GAAAH.

Caroline sa...

Word!! Skicka in till dem bums!

presens sa...

Ja, gör det!

Vi är totalinsnöade på Bacillakuten och missar inte ett avsnitt, men den inkompetente pappan?! Suck.

Annars tittar min femåring mycket på Barbie på Netflix, och jag var jävligt skeptisk först, men nu är jag också hooked. Ken är ju inte den skarpaste kniven i lådan, precis, men...

Martina sa...

Jag har inte introducerat mina barn till barnkanalen eller svtplay alls, för att jag inte vill att de ska bli hjärntvättade med stereotyper (har fortfarande bara två barn så har en del pretto kvar). Nickelodeon däremot... Jag säger bara Dora! Och Supertrion! Och Backyardigans! Bra grejer...

Anonym sa...

Jag håller också på att bli galen. Främst på dessa inköpta utländska program för lite äldre barn som sänds senare på kvällen. Jag kan inte låta min 10-åriga dotter sitta själv och se dem. Sättet tjejer och killar framställs på gör mig totalt tokig! Jag måste sitta bredvid och förklara varför allting är så jävla fel! Nu har hon själv börjat kunna analysera lite, så i stället för att förbjuda henne att se skiten ser jag det som utbildningstillfällen då vi diskuterar genus, femisnism och hur media framställer killar och tjejer. Men att Barnkanalen utan vidare visar detta... Det gör mig rädd.