tisdag 2 januari 2018

Gott nytt år!

Åh, vi hade precis ett sånt där nyår som jag drömde om för många år sedan när vi firade ensamma bara familjen. Åtta vuxna, åtta barn, god mat, allmänt kaos, mycket vin och spel. Det var supertrevligt och alla ungar var vakna till halv tre vilket vi kan konstatera märktes igår. Igår var INTE underbart. Igår var "herregud får jag börja jobba snart så jag slipper detta helvete som är att vara hemma med barnen" samt "jag måste vara världens sämsta förälder för mina barn är bråkiga, bortskämda skitungar som kanske behöver ett kok stryk!".

Jodå, igår var mysigt.

Men jag tänkte lite på hur jag vill att året ska vara. Jag tänker inte starta något självförverklingsprojekt eller bli en Ny Person eller så. Men jag vet att åtminstone första halvåret av 2018 kommer bli jävligt tufft med två heltidsjobb för första gången, vårvinter, badrumsrenovationer och nya jobb osv. Så jag vill ändå ha lite saker som hjälper och gör livet lite bättre.

Därför är dessa mina nyårslöften:

1) Lära mig crawla. Realistiskt sett kommer det nog bli under andra halvan av 2018, men ändå. Crawling ska simmas(?).

2) Göra följande saker minst en gång i månaden. Dvs varje månad ska jag ha gjort varje grej minst en gång. Varför skrev jag exakt samma sak två gånger i rad? Ingen vet. Här är grejerna jag vill göra:

- Gå på bio.
- Träffa en kompis (det får vara flera samtidigt, jag är generös på det sättet)
- Laga en ny, rolig maträtt
- Spela badminton
- Gå och simma

Varför inte "simma minst en gång i veckan" eller liknande? För att detta ska vara något som muntrar upp och piggar upp, inte blir jobbiga krav. Vissa veckor kanske jag inte orkar mer än att jobba, komma hem, somna i soffan. Då kan jag spara "spela badminton" till en bättre vecka. Och vissa veckor kanske jag går på bio MED EN KOMPIS?! Jag är smart på det viset.

3) Läsa minst 50 böcker.

Detta borde inte bli jättesvårt med tanke på att jag inte kommer behöva läsa kurslitteratur (det har jag ändå inte gjort) och liknande. Jag tror jag kom upp i runt 40 böcker 2018. Jag är ju mycket av en periodare. Först läser jag inget på två månader, sen klämmer jag fyra böcker på en helg. Men med detta nyårslöfte landar jag på ca en bok i veckan, vilket knappast är särskilt mycket för en som läser så fort som jag. Jag har också tänkt skaffa goodreads och skriva om böckerna jag läser där för att kunna ha koll. Vi får se hur det blir med det... Ett alternativ är ju annars att fota varje bok jag läser. Det är "lite" enklare.

Detta är mina nyårslöften. Göra roliga saker, simma och läsa. Håll tummarna för att 2018 inte hånskrattar mig i ansiktet och trycker ner mig i skorna som 2016 gjorde? Tack!

Inga kommentarer: