onsdag 19 maj 2010

Jag ger upp.

Det blir ingen resa, någonsin. Det är ju tamefan helt omöjligt! Just nu är vi inne på att vi ska resa hela familjen, men vart? Våra barn är inte väluppfostrade sötnosar som sitter stilla på restauranger, de sitter still i 10 minuter - sen springer de iväg. Våra barn är inte heller såna som går flera kilometer utan att klaga och de är definitivt såna som vill ha glass dygnet runt. Med detta i åtanke känns All Inclusive som ett skönt (men åh så tråkigt) alternativ. Bara sol och bad, mat och glass på bekvämt avstånd.

Så det vore ju bra. Om det inte vore för att det är sjukt dyrt. Och när jag till sist hittar något som är billigt så läser jag om världens sämsta upplevelser därifrån och hur kul känns det? Så då är jag tillbaka på ruta ett och det här GÅR inte. Vi hittar inte! Vi kan inte få ihop mina jäkla krav på genuint och icke-turistsiskt med vårt krav på barnvänlighet och vår plånbok. Det går liksom inte.

Ni är flera som har tipsat om Kroatien och ja, det är underbart vackert. Jag älskar Kroatien. Men det är rätt dyrt. Den billigaste resa jag har hittat är 10 000 för fyra personer och det är ju jättebilligt. Men kanske inte på roligaste stället någonsin.

Kan någon bara leta igenom alla resebyråers sidor och ge mig en resa som är billig (dvs under 15000 för oss alla), gärna med all inclusive och definitivt med pool. Hotellet ska finnas nära en vacker strand vid ett resmål som är genuint och inte har "Viking Bar" eller "Swedish Meatballs" överallt. Vem vill ta på sig det uppdraget?

7 kommentarer:

JL sa...

Sorry, jag hittar inget sånt. För då hade vi bokat det. Det brukar sluta på runt 30 papp, och då går det naturligtvis bort. 4300:- per fucking dag? Jag tror inte det.

leos mamma sa...

hammamet i tunisien. finns schyssta utflykter för några hundra när man tröttnar på hotellet/poolen/stranden, med lite (visserligen turistigt but still) roliga grejer att titta på.

Anonym sa...

Kolla www.sembo.se Billigare, jättebra och med många resealternativ. vi har rest med dom många gånger och aldrig blivit besvikna varken på boende, pris eller bemötande. När man reser med barn måste man resa lite på deras villkor men det innebär inte att man måste resa på Ving charter till någon barnklubb. Barn är nöjda med vatten, sand, glass och mamma o pappa.. och alla barn måste få vara busiga och vilda! Lycka till!/AP

presens sa...

Genuina resmål? Finns det? Jag tvivlar. Turism är per definition turistiskt. Visst kan man backpacka i Kambodja, men man lär knappast vara ensam om det heller. Är det något att se/ha/vara med om så lär det vara andra som har upptäckt det också. Vardagsliv kan man aldrig leva som turist. Det närmsta man kan komma är väl att byta boende med någon, men det hade ni ju redan strukit som alternativ. Det låter ju som om Polen skulle kunna vara ett alternativ. (Eller varför inte Österlen?)

Ellen sa...

leos mamma - jag vill inte åka till tunisien, sorry. Jag har något emot Tunisien (och Turkiet) som jag inte vet vad det är, men det lockar mig inte.

AP - jag har redan tittat där, tyckte inte att de var så billiga om än rätt bra utbud.

presens - men det är ju skillnad på turistmecka och genuint och vardagsliv. Jag fattar ju också att åker vi charter blir det turism och inte vardagsliv, men det är ju en enorm skillnad från turistort till turistort. Genuint innebär att det inte är helt sönderexploaterat och det finns ju guldkorn, definitivt. Det gäller bara att hitta dem!

När vi har fått ordning på huset ska jag tvinga maken att byta bostad igen. Det är ett otroligt bra sätt att resa på.

leos mamma sa...

amen du behöver inte be om ursäkt för det. det är ändå bara du som går miste om nåt ;)

ang turkiet så är maken på din sida. annars är ju det också ett klassiskt "billigcharter"-mål.

Anonym sa...

Orkar dina barn bila? Jag har inte riktig kolla på hur gamla dom är. Men har man förströelse åt dom i bilen och stannar ofta samt kör kortare sträckor varje dag kan det vara ett alternativ.
Hyra på vandrarhem i Zell am Zee tex, bila ner och ta in på små hotell efter vägen. Eller varför inte Danmark? Kanske inte så kul men för barn är Danmark underbart. Bonbon land söder om Roskilde i Naestved är roligt för alla åldrar och en "häftig" nöjespark men anpassad för mindre barn. De har en hemsida. Danmark känns ofta utomlands runt Marienlyst finns underbara sandstränder, massa sol och närhet till Lejonparken i givskud och det underbara Bonbonland. Hyra en stuga typ v 26 brukar inte kosta en förmögenhet. Campingplatser i DK är ofta jättefina.. Lycka till! Något hittar ni säkert. /AP