måndag 26 mars 2012

Välkomna hit, det är fullt med skit.

Vårat hem är sånt kaos just nu. Det är skitigt och smutsigt och i bilen måste vi vada genom skräp för att nå till stolarna. Vi jobbar i trädgården och drar in smuts och skräp in. Ungarna äter frukost i vardagsrummet så det är smulor precis överjävlaallt. Och varje gång som ungarna frågar ifall de får ta med kompisar hem så darrar min själ i vrede och vill slänga sig på golvet och skrika "NEEEJ! INGEN FÅR SE VÅRT FÖRFALL!".

Men sen tänker jag att jag inte vill vara en sån förälder. Jag vill inte att det ska behöva vara rent och städat för att mina ungar ska få ta hem vänner. Och ärligt talat äcklas jag lite av dagens pedanthets. Om man inte har det kliniskt rent hemma så är man snuskig, ungefär så är det idag. Stört.

Så jag föser undan skräp i bilen och spänner fast kompisar och så kommer vi hem till oss och jag säger "välkommen till kaoset" (och stänger dörren till sovrummet med all osorterad tvätt) och så får de fråga varför vi inte har städat om de vill. För det gör de. (Dock, rolig notering: det är främst barnen som bor i nybyggda hus som kommenterar att vi har det stökigt ibland. Eller litet. Eller bara en våning. De i äldre hus säger inget.) Dessutom passar jag på att svara sanningsenligt: vi tycker inte om att städa. Vi har viktigare saker för oss. Vi har gjort annat. Punkt slut.

Det är ju inte som att vårt hem är en sanitär olägenhet. Direkt.

Det är väl bara så att vi kanske inte vinner pris för smulfriaste hemmet precis.


3 kommentarer:

Erika sa...

Bra där!! Håller med dej skulle aldrig lägga dyrbar tid på att städa för andras skull. Ne njuta vardagskaos är en skön om än ibland lite obekväm livsstil som funkar fin fint

Anna sa...

Mera, mera! Min sjuåring har en kompis som är ohälsosamt intresserad av vårt ostädade hem. han kan knappt stiga innanför dörren förrän han konstaterar "inte så stökigt som vanligt" eller "här ser ut som det brukar". Jag är osäker på varifrån han kan ha fått det, jag försöker verkligen att inte tjata om att vi har det stökigt (det är ju plågsamt uppenbart ändå), men kanske min man som är åt det mer pedantiska hållet nämner det ibland?
Hursomhelst, jag är med dig. Man måste kunna ha stökigt och ändå ta hem vänner, vuxna såväl som barn. Annars skulle vi aldrig kunna ta hem någon alls.

Anonym sa...

Klockren iakttagelse om nya hus/lghter!!

Jag dammsuger och tvättar jämt (3 barn) med resultat att dammsugaren alltid står framme och det ligger ren tvätt i högar ungefär överallt. Ser jättestökigt ut. Jobbar och vill gärna lägga tid på ungarna den tid som blir över istället för att sortera in i garderober. Intalar mig att jag ska fixa det till helgen men, men...