måndag 11 mars 2013

Så jävla PK!

Jag var och handlade idag. Framför bönorna stod en gammal man och petade på några burkar från Saltå Kvarn. När jag kom fram så berättade han att han åkt dit för att se efter om Ica hade dessa produkter, eftersom hans Coop hade stängt. Och då sa jag att jag faktiskt bojkottar Saltå Kvarn eftersom de är en bunt antroposofer.

- Jaha? Men det är ju jag också! Jag har vigt mitt liv åt att forska* om antroposofi och jag har varit lärare på Waldorfskolan och älskar Saltå Kvarn!

Ja, vad svarar man på det? Jag sa att de hade fina burkar i alla fall, men att de verkligen inte är något jag vill stötta. Och sen gick vi vidare åt varsitt håll.

Men det där med att bojkotta och ha koll på saker man handlar, jag orkar snart inte längre. Jag försöker handla ekologiskt, men också närproducerat. Jag försöker undvika alla skadliga e-ämnen och allraminst de värsta av typen e621. Jag vill inte köpa något med palmolja i, jag vill inte köpa något från Israel och jag vill inte stötta Nestlé heller men de är omöjligt för de äger typ ALLT?

Ja. Det tar typ tre timmar för mig bara att komma till fruktdisken. Idag var det extrapris på vanliga bananer så då köpte jag det för de kostade bara en tredjedel av vad de rättvisemärkta bananerna kostade och nu har jag dåligt samvete. Så. Jävla. PK.

På förekommen anledning: ni har väl inte missat detta?






*( He he, hade svårt att inte göra citationstecken i luften när han sa forska)

2 kommentarer:

Lo sa...

Intressant! Jag har dålig koll på antroposofer och tycker att de känns rätt harmlösa, förutom att dr inte vaccinerar, vilket jag tycker känns korkat, åtminstone när det gäller tex mässling. Har dock en yngre släkting som gått på waldorfskola och ser Rudolf steiner som djävulen själv (men på något sätt har jag tänkt att han skojat...). Saltå kvarn tänker jag är dn bra sak, ekologiskt och med snygg design...
Vad är det som gör att du bojkottar dem?

Ellen sa...

Näe, det finns rätt mycket märkligt de gör. Fast jag tycker att själva inställningen i vaccinfrågan räcker för bojkott.

Läs mer här: http://www.vemihelvete.se/2009/04/om-ekologiskt-vs-biodynamiskt.html