söndag 22 maj 2011

Örebros oas

När jag var liten brukade morfar ta med oss till stadsparken här i Örebro. Han bodde bara ett stenkast bort och i parken fanns precis allt möjligt. När jag och maken var här för många år sedan och hälsade på så berättade jag för honom om parken, om omgivningarna och så bestämde vi oss för att vi skulle flytta hit. En stad med en oas så vacker som Örebros stadspark måste vara en stad värd att bo i, tänkte vi.

Jag älskar fortfarande att åka dit med barnen. Det är lite jobbigt, eftersom det är så otroligt förknippat med morfar. Men samtidigt fint. För ett stenkast bort bodde han. Ett stenkast bort bodde jag mitt första år innan vi flyttade till Gävle. Och ett stenkast bort bor nu min mamma, som förhoppningsvis kan fortsätta traditionen med att ta med barnbarnen till parken.
















I anslutning till parken ligger Wadköping. Gamla hus med vackert café och små bodar. Dockteater och pysselverkstad ibland. 


















Förutom lekpark är det blomsterprakt i mängder.





























Det är bara att strosa runt länge och upptäcka växter, små grönskande "rum" och annat som är kul för barn att upptäcka. Och för vuxna också, så klart!

1 kommentar:

Rockabillan sa...

Som gammal Örebroare (och dessutom just nu smått fixerad vid tanken på att flytta "hem" igen) så kan jag ju bara le åt det här!

(Och eventuellt visa maken då, så han fattar ännu lite mer vilken bra idé det är att flytta...)