torsdag 26 maj 2011

Roses are red and violets are blue

... men lupiner är finast av dem alla. På riktigt alltså, jag älskar lupiner. Har försökt få det i min trädgård länge nu, men det har inte gått att fröså. Så nu har jag köpt dem som plantor och hoppas att det ska växa lika många lupiner i min rabatt som i diket vid valfri motorväg. Kan ni tänka er att vissa tycker att lupiner är ogräs? Det måste vara samma sorts människor som vägrar ha maskrosor i trädgården. De bara "Åh! Något gult och soligt och somrigt och vackert. Det tar vi bort! Här ska bara finnas gräsmatta, lite dekorativa betongkrukor och så lite asiatiskt gräs på något hörn." Weird.

Förutom lupiner har jag slängt ner lite andra perenner. Bland annat sibirisk vallmo, den har jag höga förväntningar på. Dessutom slog jag till på ett paket "blandade perenner, rosa". Jag har alltså ingen aning om vilka blommor det är, bara att de kommer vara rosa. Spänningen! Förväntan! Det är lite som rysk roulette, fast istället för en pistol är det blommor och istället för att riskera livet riskerar jag en ful rabatt. Men det känns ungefär likvärdigt faktiskt.






















Nu väntar jag bara på att mina pioner ska slå ut, så att det blir lite fägring här i trädgården. Just nu är det mest grått och trist. Men sen, när lupinerna och sömntutorna och riddarsporrarna blommar, då! Vad fint det kommer vara då!*

*(Sannolikheten för att något jag planterar faktiskt överlever till blomning är väl sisådär. Men vi lever på hoppet känner jag.)

Fulast blomman förresten: tagetes. Fattar inte alls grejen med den men alla tycker att den är så fin. Pensionärsblomma, säger jag. Och inte på det gulliga mormorsviset, utan på det gnälliga farmorsviset. Ni håller med, no?

2 kommentarer:

Malinka sa...

Lupiner är så fina! Problemet med dem (vilket man inte kan tro när man ser hela vägbankar fulla av dem) är att de är lite kinkiga med jorden. Exakt hur och varför vet jag inte, men det är därför de är svåra att fröså.

När vi gjorde i ordning vår entré på landet och entreprenören misstog uppgiften "gör en gång" för "gör en motorvägsavfart" och lade upp en stor vägbank på vår lilla skogsstig, var den enda fördelen att det följde med en massa lupiner i jorden. Av någon anledning har de gått ut nu, sju år senare, men jag verkar ha lyckats med mina spridningsförsök: jag tog utblommade blommor med frön och allt och lade i en hög där jag ville ha dem. Nu har jag ett litet stånd där, så jag hoppas att de sprider sig vidare.

Så det är ett tips: Låt blomställningarna ligga kvar efter att de blommat ut. Man kan skära av dem så de inte står rakt upp och är fula och lägga dem mellan bladen eller nåt.

motvalls sa...

Håller SÅ MYCKET med! Lupiner är finast! Tvåa kommer syren å trea hundkex.
Tagetes är hemska. Krukväxten höstglöd likaså.