onsdag 2 december 2009

Tror gör man i kyrkan...

Usch. Ateist-ångest i full blom. På ungarnas nya förskola hade de tydligen i fredags samlats tillsammans med alla skolbarn i ett klassrum för en "mysig stund" med prästen från baptistkyrkan som ligger i närheten. Noa hade som tur var inte varit där. De hade pratat om advent och julen, om varför vi firar. (Ha!)

För skolbarnen hålls sedan julavslutningen i kyrkan. Först trodde vi att det berodde på platsbrist och att det var den enda tillräckligt stora lokalen. Men i skenet av fredagens "adventsmys" har vi tänkt om.

Så vad gör vi? Så klart vi kommer bråka. Eller bråka och bråka. Så klart vi kommer påpeka att det strider mot läroplan och skollag och hela tanken med att skola och kyrka är åtskilda. Så klart vi måste ta den fajten - ungarna går inte i skolan än, men snart!

Jag vill verkligen inte att mina ungar ska få en precis lika undermålig "undervisning" i religion som vi hade. Jag vill inte att de ska växa upp i tron att lucia, jul, påsk är kristna högtider. Jag vill inte att de ska tillhöra dem som häver ur sig saker som "om man nu är så anti religion kanske man ska låta bli att fira jul eftersom det är en kristen högtid!"

Det finns verkligen ingen eftertanke kring såna här frågor i Sverige idag.

"Men det är ju bara en tradition".
Jo visst. Men skolan ska inte framhäva en religion framför andra! Julen vi firar idag är främst baserad på just tradition, inte religion. Kyrkan är inte relevant i sammanhanget då vi inte firar en religiös jul idag.

"De kristna högtiderna är en del av vår kultur och det ska vi lära våra barn!"
Vore det inte bättre om vi lärde dem sanningen bakom våra högtider? Det vill säga: det är inte (enbart) kristna högtider. Jag menar, de allra flesta har väl idag någon liten koll på midvinterfirande, julblot? Alla tror väl inte att pepparkakor är religiösa symboler? Folk fattar väl ändå att de färgglada fjädrarna och påskkärringarna på påsken inte kommer ifrån Jesus?

"Sverige är ett kristet land, och då ska man kunna få gå i kyrkan!"
Är vi? Jag trodde att vi var ett förjävla sekulariserat land. Och nej, våga inte komma med "vårt samhälle må vara sekulariserat, men det vilar på kristna värderingar", för det är inte sant. Vårt samhälle vilar på humanistiska värderingar, medmänskliga värderingar. Att sen kristendomen har försökt sätta sin stämpel på det får stå för den. Det gör det inte mer sant.
Anyhow, man får gå i kyrkans så mycket man vill. Men skolan ska inte dra med barnen dit i tid och otid.

"Ni vill väl bara att alla ska springa i moskéer hela dagarna. Hade det varit bättre?"
Öh ja självklart. För jag vill verkligen att favoriseringen av en religion ska fortsätta, bara byta religion. Puckon. Studiebesök i kyrkor/moskéer/tempel är helt ok. Små indoktrinerande mysstunder med förskolebarn är inte ok.

"Varför vill ni fira Lucia då? Hon var ju ett helgon!"
What's up med folks kunskaper i kulturhistoria?
Nej, vi firar inte Lucia som en (enbart) kristen "högtid". Precis som allt annat är det ett mischmasch av hedniska, fornnordiska och kristna traditioner. Läs på lite för bövelen!

Jag menar inte att låta så arg; det är inte konstigt att folk inte känner till såna här saker.
I hela sin skolgång har de ju fått lära sig att vi firar Lucia pga ett helgon som dog, vi firar jul pga Jesus som föddes och påsk för att han kolade vippen igen. Det är det folk får lära sig, det är det man får höra i 12 skolår. Lägg sen på lite kyrkoavslutningar och adventsmys med präster så är det inte konstigt att man får en skev uppfattning. Kulturhistoria på schemat vore en bra idé, n'est ce pas?

Jo jag vet. Kyrkor runt om i landet tappar mängder med medlemmar. De är desperata, de vill få nya medlemmar.

Men det spelar ingen roll, låt bli mina barn!

17 kommentarer:

Unknown sa...

Paranoid much? Intressant är dock hur diametralt olika vi tycker i exakt alla frågor (läs hur fel du har i allt)

Ellen sa...

Carl - fast det här är liksom inte åsikter. Det är fakta. Jorden är rund också, stör det dig lika mycket?

Danitra sa...

Lycka till med att ta upp det i skolan!

Förhoppningsvis kommer det gå jättebra och dom kommer ta till sig av vad ni säger. Men risken finns också att ni kommer uppleva nackdelen med att "bo på landet".

Unknown sa...

Jorden är en ellipsoid, således inte rund. Sväng dig inte med termer i likhet med "fakta" när det i själva verket bara handlar om hemmasnickrat feltyckande. Att julen inte skulle vara en i grunden kristen tradition är ju bara korkat att påstå.....Lite som och påstå att jorden är rund faktiskt.

Anonym sa...

You go girl...

J sa...

förvisso håller jag med dig. men å andra sidan brister det också när majoriteten av en 8:e klass inte vet vem jesus var eller att det sägs att han föddes på julafton (vilket ju inte är sant men ändå). det gjorde inte min 8:e klass.

fast min favoritgrej är ändå de (vuxna som unga) som tror på det dan brown skriver om i "da vinci koden". det är sjukt komiskt. ja nu kom jag från ämnet lite men det är verkligen fascinerande.

Anonym sa...

oh no! nu tappade du mig som läsare tror jag bestämt. jag tycker att folk som bråkar om sånt här är så jobbiga. :( men ta fajten ni...eller så lär ni era ungar själva. du vet väl att barn kan lära sig även utanför skolan?

Västgötskan sa...

Personligen tycker det finns betydligt viktigare saker att "slåss" för i skolan än om de skulle ta mina barn 1 timme till kyrkan...! :-P

ak sa...

Ja om det var EN timme skulle jag också tycka att det var skrutt samma. Men det är EN timme gånger MÅNGA, på regelbunden basis, genom hela förskolekarriären och vidare upp i skolan. Så befäster man befintliga normer och jag kan bara säga grattis till er som inte bryr er eller tillochmed är nöjda, det måste vara jätteskönt.

Unknown sa...

Jävligt bra initiativ. Tyvärr tror de flesta förskollärare och lärare att värdegrund är lika med kristna traditioner och värderingar. Sjukt irriterande! Kämpa på!

Ellen sa...

Anonym - äh, det här är väl det minst provocerande jag har skrivit nån gång. Häng kvar vettja, vem du nu är!

Västergötskan - precis som ak säger så är det ju inte precis en timme det handlar om, det är hela skolgången: att våra barn får en felaktig bild, sponsrad av kyrkan och på bekostnad av kunskap om andra religioner och traditioner.

J - visst kan det vara tokigt åt andra hållet också!

Cecilia - tack!

Västgötskan sa...

Det är ju inte direkt någon kopiös mängd tid heller. När mina barn når en viss ålder förutsätter jag att de har vett nog att själva skapa en uppfattning!
Själv gick jag kyrkans barntimmar och som vuxen är jag ateist. Så kan det gå...

ak sa...

Jo, i jämförelse med tiden som ägnas åt de andra samfunden, för att inte tala om I DERAS LOKALER, så är det kopiösa mängder tid.

Och det handlar inte om någon oro över att ens barn ska bli kristet, VERKLIGEN inte. Det handlar om gamla sunkiga val som görs av slentrian och förutan eftertanke. Skolan ska förhålla sig så neutral som bara är möjligt och det är inte förenligt med mysestunder i knät på en präst.

milimina sa...

carl,
du har aldrig funderat på varför det heter JUL och inte nåt liknande christmas? jag tycker du ska ta och kolla upp det innan du säger att julen från början är kristen. kyrkan har adopterat många firanden och gjort dem till sina, men ursprunget är ändå hedniskt. och när du ändå är på det så kan du även läsa på lite om det faktum att jesus inte är född på julen, så kan vi diskutera sen.



själv orkar jag inte bry mej om att det ev blir skolavslutningar i kyrkan mm. vi kan prata riktig religiös indoktrinering nån dag, och jag lovar att de där timmarna som återkommer i barnens uppväxt spelar sjukt liten roll.

Unknown sa...

milimina,
Du har aldrig funderat på att allt du säger är ointressant. Hur skulle det vara om du tog och fokuserade på att köpa ett ordentligt spisskydd istället för att avkräva mig tidsödande efterforskningar till din ära. Svara ogärna på detta inlägg.

io sa...

Underbart! Jag håller fullständigt med dig! Jag gick själv med i en Facebookgrupp mot julavslutningar i kyrkan. Jag blev påhoppad direkt och det blev en himla debatt, så jag tackar för en del av mina argument som jag hämtade från din blogg.

Ja, vi får kämpa på... Lycka till!!

io sa...

Tänk om alla arbetsplatser skulle införa avslutningar i kyrkan inför semesteruppehåll - vilket liv det skulle bli! Men barnen ska vi fösa dit!