tisdag 31 maj 2011

Den blomstertid nu kommer

























Eftersom Majken har gjort det igen (dvs somna i egen säng, ensam) fick jag lite tid över.








































Tid som jag inte behövde lägga på de större barnen eftersom en hade sin speldag och en försvann ut till sandlådan när vi kom hem.

Så jag bestämde mig för att panikstäda. Ni vet, när man får en kvart eller så över och bestämmer sig för att få det någorlunda okej. Här är mina panikstädningstips:

- Fixa det du stör dig på mest. Är det smutsigt köksbord, överbelamrat hallbord eller smulor på vardagsrumsgolvet - åtgärda det! Ta allt i den ordning du stör dig på det. För mig är det smutsiga handfat, fläckiga vardagsrumsbord och skräp på golven, så jag tar det först.

- Stäng dörren till det/de rum du inte vistas i så ofta. Sover du bara i sovrummet? Stäng dörren och glöm röran där inne ett tag. Syns inte = finns inte = sant i städsammanhang!

Och det bästa tipset av alla:



























Blommor! Allt ser finare och renare ut med blommor. De här köpte jag på rea för att de är på väg att bli "fula", perfekt! 







































Vi har lite dåligt med vaser eftersom vi städat undan rätt mycket under tiden vi renoverat i köket. Eftersom vi inte är färdiga än har vi ingen riktig koll på vart allt finns. Men det fungerar ändå.




























Ett gäng rosa rosor i badrummet och ingen tänker längre på att badkaret behöver skuras.





























Som sagt, vaser är det lite sisådär med. Rosorna verkar trivas bra ändå.



























Och det gör dikesblommorna också.

Inga kommentarer: