torsdag 29 mars 2012

Felcastningar, hit me!

Innan jag började läsa Hungerspelen läste jag något om att "alla" de goda i filmen blivit castade med svarta och att folk reagerat negativt på det. Sjukt. Men i alla fall, eftersom jag inte hade läst boken så missuppfattade jag något och när jag väl började läsa trodde jag att Peeta i filmen var svart och satt därför och svor för mig själv varje gång hans blåa ögon, blonda hår och blekhet nämns. För rätt ska vara rätt.

Jag avskyr dåligt castade filmer, särskilt när de görs efter en bok. Som i BBCs version av Stolthet och fördom (som för övrigt är makalöst bra), där Jane inte alls är snygg. När halva premissen för boken är att hon är otroligt vacker känns det som lite fail. Ja ja, jag vet. Det är skitsvårt att hitta vackra kvinnor i England, men ändå. Fel.

Eller för den delen när Barbara Havers i filmatiseringen av Elizabeth Georges böcker om Lynley och Havers blir helt fel. Om det står i boken att hon är fet, tjock, ovårdad, inte kan klä sig osv, hur i helvete kan de mena att det här är en bra motsvarighet?






















(Ja, jag vet att jag har bloggat om det här förut. Men alla var inte här då. Okej?)

Det är nu ni ska dela med er av era mest irriterande felcastningar. Kör!


8 kommentarer:

Johanna sa...

Kevin Spacey som Quoyle i Sjöfartsnytt. Det ska ju vara Philip Seymore Hofman . Fel, fel, fel.

Malinka sa...

Han som spelar Lynley är ju också helt fel för den delen. Lynley har rågblont hår och ser, i alla fall i min fantasi, ut mer som Anthony Andrews. T.o.m. han som spelar den träiga maken till hon ljusa i Kalla fötter skulle vara betydligt bättre.

En BBC-serie som inte gått i Sverige är den om broder Cadfael. Där petade de in Derek Jacobi, som ser ut som Derek Jacobi i stället för som en satt, solbränd f.d. korsfarare och sjöman.

Anonym sa...

Michael Nyqvist som Mikael Blomkvist. Förklaring överflödig...

Anonym sa...

Jag tycker själv att castingen för Hungerspelen var perfekt, var egentligen bra en sak jag reagerade på och det var att killen som spelar Peeta är för kort men när man ser filmen glömmer man det - alla passar perfekt! Jennifer Lawrence passar jättebra som Katniss just i och med att hon har en lite butter uppsyn, Lenny Kravitz som Cinna och Woody Harrelson som Haymitch är klockrena. Likaså passar killen som spelar Gale (kommer inte ihåg hans namn) väldigt bra. För att inte tala om Rue!

//Bittersweet symphony

Sofie med Sonja sa...

Har nog sagt det förr, men när jag läst Elizabeth George-böckerna har jag alltid tänkt att Havers ser ut ungefär som Babben Larsson. Kan iofs vara lite för att förnamnen är lika...

Ellen sa...

Sofie - ja, men Havers ÄR ju Babben. Exakt så har jag alltid tänkt också.

Johanna F sa...

Han som spelar killen i En dag mot Anne Hathaway. Alltså... nej. Jim Sturgess är inte skitsnygg, i boken är Dexter helt fantastiskt läcker och jag blev alldeles tonårspirrig.

Anonym sa...

Jag klarar inte av att titta på filmatiseringen av Lynley pga att det inte är Lynley och Havers.
Huvudkaraktären i "En dag" är lite rundlagd, rödlätt och fräkning i mitt huvud och ser inte alls ut som Anne Hataway. I filmen är ju Anne Hataway snyggare än sin motspelare.
En av mina favoritböcker och litterära favoritkaraktärer är Kristin Lavransdotter. Vilket Liv Ullman gjorde film av. Det var en så stor besvikelse verkligen inte min Kristin.