söndag 29 december 2013

Hej, kan vi kanske ha lite FLER åsikter om föräldraskap tack?

Nej jag är faktiskt inte det minsta ironisk. Jag tycker att vi kan se till att ha lite fler åsikter om hur andra uppfostrar sina barn just eftersom det är så många barn som utsätts för så mycket skit som omgivningen blundar för eftersom "alla föräldrar ju har rätt till sitt föräldraskap". Man ska inte lägga sig i. Alla gör som de vill.

Och eftersom det inte är OLAGLIGT att utsätta sina barn för skrikmetoder, vända dem framåt i bilen vid två års ålder, koka barnen från insidan och ut i varma overaller i mataffärer, använda skamvrå, eller vad fan som helst som nu anses vara accepterat föräldraskap, så säger folk inte ifrån.

Jag hänger mycket på föräldraforum. Ja, fortfarande. Och den allmänna uppfattningen är att man lägger sig i när det är uppenbar fara för barnets liv, i princip. Man anmäler till soc när det handlar om liv och död. Man säger till sin kompis först när gränsen är nådd för länge sen. För fram tills dess har ju alla sitt eget sätt att vara föräldrar på. Alla sätt är bra utom de dåliga och om det inte är olagligt kan det ju inte vara dåligt.

Ja, klart som fan att det finns nyanser och att inget är svart eller vitt. Men vi blundar för alldeles för mycket. Jag pratar inte om att barnlösa ska sitta och humma viktigt och säga "det är ju bara att... hur svårt kan det vara..." men föräldraskapet får heller inte bli en helig ko som inte får ifrågasättas eftersom: alla våra experiment går ut över barnen.

Ni kan ju intala er att det är oförskämt att ifrågasätta en förälder som låter sin ettåring gråta till hen kräks för att hen ska lära sig att somna själv. Ni kan ju mena att så länge det inte är olagligt ska man inte lägga sig i. Själv har jag svårt att förstå hur man kan låta bli att säga ifrån när barn blir behandlade illa, hur jävla tillåtet det än må vara.

Aga var också tillåtet en gång i tiden. För inte särskilt länge sen alls faktiskt. Glöm inte det.

4 kommentarer:

En annan Ellen sa...

Var helt säker på att jag eller någon annan kommenterat detta. Men alltså någon måste ju säga något. Du kan ju inte få posta ett sånt här inlägg och så säger ingen något om det?

Jag känner bara YEHEEES en vettig person till! Score! Jag hänger också i föräldraforum och tycker att folk är antingen ba "alla sätt är bra sätt och det finns inga dåliga föräldrar och don't you dare antyda det för att vara förälder är faktiskt hela mitt liiiiv" eller "Dålig vibb? Säg inte till berörda parter vad du än gör! Ring soc!"
Fritt fram för lite civilkurage.

Jag gillar dig.

Ellen sa...

Tack så mycket! (Man ska tydligen aldrig skriva något som helst under jul/nyår, är ju helt dött härinne)

Linda sa...

I love you! Alla (normalbegåvade) borde lägga sig i mycket mer hela tiden när man ser något som inte är ok för barnet. Föräldrars rätt?! Vad i helvete hände med barnkonventionen undrar jag helt stilla. Som fd soc som nu sett alldeles för mycket skit och mött alldeles för många både psykiskt och fysiskt helt uppfuckade barn kan jag bara säga att lägg er gärna i innan det går åt helvete. För barnen.

Fifi sa...

Håller med! Önskar att fler (inkl. jag själv) vågade säga ifrån, vågade vara besvärliga och störa mer när det handlar om barns välmående.