tisdag 24 oktober 2017

Hycklare är vi allihopa

Nu ska jag inte bara klaga på hur trött jag är förstår ni. Nej nu ska jag göra något som jag ofta gjorde innan livet slog ner mig i skorna (haha, jag lyckades klaga ändå!), nämligen: säga nåt provocerande.

Okej, det är fan inte provocerande om man först gör en grej av att det kommer vara så oerhört provokativt. Dessutom har jag bloggat om detta ca sju gånger tidigare. Men här kommer saken jag stör mig på ändå:

Att ge julklappar som är "etiska/moraliska/för välgörenhet" bara för att få känna sig själv bättre. Alla som ger "en get till en fattig familj" eller "bindor till en hel bys tjejer" eller liknande presenter, snälla sluta tro att ni är fina människor. Det är så provocerande. Om ni tycker att det är för mycket köphets vid jul, SÄG DET DÅ? Säg att ni inte vill ge julklappar i år. Säg att ni inte kommer köpa julklappar men att ni kommer ge summan ni skulle köpt för till välgörenhet. Det är helt okej. Det är moraliskt försvarbart och ger massor av pluspoäng. Men det här "nu skänker jag till välgörenhet så att jag får känna mig duktig, och det du får är ett bevis på att JAG känner mig duktig, och nu ska du vara tacksam för det"? Eh nej.

Visst, om du ger till förskolepedagoger osv, men familj och vänner? Jag hade blivit skitsur.

Och apropå hycklande. Detta slår alla rekord: Underbara Claras tips i en jultidning.

"Koka en kopp kaffe och pudra över lite kardemumma. Sätt dig tillrätta med datorn i en skön fåtölj. Gör lugnt och metodiskt en lista över de julklappar du ska köpa. Stryk sedan över alla förslag och byt ut dem mot antingen bra böcker - eller gåvopaket från exempelvis Unicef. Klicka hem på nätet medan du i lugn och ro sörplar på ditt goda kaffe."

VARFÖR ska man först skriva upp uttänkta, personliga julklappar som alla skulle bli glada för, för att sedan stryka och skriva dit böcker? Jo, för att man ska kunna klappa sig själv på axeln och känna att jävlar - nu har jag varit intellektuell och klok. Titta, jag kunde ju ha köpt det där påslakanet med twilight sparkle på som ungarnas kusin Moa hade äääälskat, men nu är jag en bättre människa och faller ej för köphetsen. Titta vad den här augustprisnominerade boken kontrasterar mot det tacky disney-kramset hon önskar sig. Vilken oerhörd njutning det ger mig att sippa på mitt rättvisemärkta kaffe och verkligen gotta mig i vilken själaräddande, världsomvändande miljöhjälte jag är. Åh så fint vi har det, mitt lilla ego och jag.

Vill du ge böcker? Ge böcker! Det är en bra julklapp. Ha så kul, jag bryr mig inte. Men att först liksom lista det du skulle ge om du vore en lite sämre människa? Lägg av. Människor föds med en fri vilja. Du behöver inte vara en självförhärligande pretentiös tönt om du inte vill. Varsågod, det tipset får ni i (tidig) julklapp av mig.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! När jag känner mig bitter och alla andra är typ lyckliga och snälla så är det underbart att läsa din blogg! Jag är grymt skeptiskt till lyckliga och positiva människor.

Ylva sa...

Haha! Har gjort mig skyldig till att ge bort gåvokort men jag håller med och ska inte göra om det. Jag blir alltid så ledsen när folk pratar om köphets vid jul och att det är för mycket paket för jag älskar att få och ge paket!!! Fattar inte varför det är så mycket värre att köpa till andra än till sig själv??

Anna sa...

Helt enig här! Klart det kan vara bra att ge till välgörenhet, men varför ta pengarna från just julklappsbudgeten? De flesta av oss har ju ärligt talat andra områden av "onödig konsumtion" att skala bort i så fall. Jag kanske är en rik och präktig person med budget för ansiktsbehandling, märkesregnkläder åt barnen och färska snittblommor varje fredag men JUST till välgörenhet fick jag ta av budgeten jag hade avsatt för present till dig. Ha så kul med din get 1000 mil härifrån!

Johanna sa...

Jag skulle bli jätteglad för en get istället för skräpet jag får och som åker direkt till Myrorna efter jul. (Det blir ju iofs en sorts välgörenhetsgåva i alla fall till slut.)

Monika sa...

Jag är inte främmande för att ge bort välgörenhet som present. För mig handlar det mer om att de flesta vuxna jag känner helst väljer sina saker själv. Vill man ha något så köper man det inom rimliga gränser så klart.

Isabelle sa...

Intressant också att det är när man ska köpa saker till andra som det plötsligt ska ges till välgörenhet istället.

Skenheligast är alla som säger "Det är sådan köphets runt jul!" men köper ny teknik och nya kläder hela tiden, åker på dyra resor, gör massa skönhetsbehandlingar och går på restaurang resten av året. Vad fan spelar det för roll om man skiter i att köpa julklappar om man ändå konsumerar för fullt vid alla andra tillfällen!?