måndag 9 augusti 2010

Lantlivets plågor.

Har jag nämnt att den här sommaren har varit rätt så kass? Förutom cancer kom andra saker, en av dem var en svärm av - inte gräshoppor som åt upp vår skörd - men väl flugor. Herregud vad vi har dödat flugor. Jag skulle tippa på att vi har slagit ihjäl 50-100 flugor per dag vissa perioder. Vi har satt upp flugfångare, flugtejp, fönsterfällor. Hell, vi har till och med köpt en köttätande växt. Jag lever i ständig fruktan för att den ska göra en little shop of horrors mot oss.

Missförstå mig rätt, jag trivs där vi bor trots flugorna. Men ärligt talat, what are they good for?

Ryktet gör förresten gällande att 25% av folket här ute röstade på Sverigedemokraterna i förra valet. Det är ju sinnessjukt många. Å andra sidan hör det väl kanske till lantlivet precis som flugorna? Det är ju ungefär samma plåga: de sprider massa dynga och inget vet vad de är bra för.

Trumvirvel här tack. Ka-dish!

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag vet inte hur ni bor, men om ni bor på riktiga landet skulle jag nog säga att åtminstone 50 flugor på en dag är ganska normalt för sommaren. Med "riktiga landet" menar jag då närhet till kor, först och främst. Hästar drar en del flugor också, men kor är värre skulle jag säga.

När ni har bott där ett tag misstänker jag att ni kommer att upptäcka vilka fönster som gör sig bäst stängda under dagen för att minska invasionerna lite. Jag vet inte om flugor bryr sig om väderstreck eller om det beror på något annat, men kan berätta att på vårt lantställe är vi försiktiga med alla västerfönster, av någon anledning verkar det bli flugigare när vi har dem öppna. Och då är det inte bara just i väster det finns kor (och hästar), kan jag lägga till.

Ellen sa...

Vi bor granne med en kohage, så ja - det är riktiga landet. :-)

Fönster kan vi inte ha öppna utan myggnät - samma med dörrar. Men vi kommer ju vänja oss. Det gör man alltid.